Utstilling

Å samle på døgnfluer. Inn i motearkivet

Utstillingen tar deg med på en ukjent og annerledes reise gjennom motehistorien.

  • 19. oktober 2024–23. mars 2025
  • Nasjonalmuseet – Galleri grafikk og tegning

Trykksaker som skisser, brev, fakturaer eller invitasjoner til motevisninger er ofte en sentral del av kommunikasjonen rundt et nytt plagg eller en kleskolleksjon. Når støvet har lagt seg, blir de ofte kastet og glemt. 

I utstillingen «Å samle på døgnfluer. Inn i motearkivet» blir forbigåtte og kasserte gjenstander fra den moderne moteindustrien satt under lupen. Her behandles de som viktige objekter for å forstå motehistoriens kreative prosesser – og kanskje er de estetiske i seg selv. 

Invitasjoner fra 1920-tallet til 1940-tallet. Samling: Diktats. Eier: Antoine Bucher og Nicolas Montagne.

Sent på 1800-tallet ble samlinger av fotografier, dokumenter og andre objekter med tilsynelatende liten betydning, omtalt som efemerert materiale. Begrepet efemera ble opprinnelig brukt for å beskrive døgnfluers korte levetid.

I dag brukes begrepet for å beskrive objekter, ofte trykksaker, som kastes etter bruk. Flere samlere har likevel beholdt disse på grunn av deres personlige eller profesjonelle tilknytning til objektet, for eksempel håndskrevne fakturaer av Marie Antoinette eller fanziner fra undergrunnsmiljøer.

Fra 20-årsjubileet til Maison Martin Margiela. Samling: RareBooksParis. Eier: Gregory Brooks

I utstillingen deler seks ulike offentlige og private samlere sine efemererte materialer, som inkluderer unike kataloger, invitasjoner, reklamer og illustrasjoner fra 1700-tallet og fram til i dag. Utstillingen inneholder også et utvalg av objekter og dokumenter fra det interne dokumentasjonsarkivet ved Nasjonalmuseet. Mye av materialet har aldri før blitt vist.

Her kan du åpne skuffer og fordype deg i mer enn 500 dokumenter og objekter fra motehus som Dior, Balenciaga og Hermès, og designere som Patrick Kelly, Jean Charles de Castelbajac og Paul Poiret.  

Et utvalg av fanziner samlet av QAP. Samling: Queer Zine Archive Project. Eier: Milo Miller

Om utstillingen

Utstillingen er laget i tett samarbeid med samlere og gjestekurator Marco Pecorari. Utstillingskonseptet tar utgangspunkt i Pecoraris forskning på motearkiv og er i stor grad basert på hans bok Fashion Remains. Rethinking Ephemera in the Archive (Bloomsbury 2021).

Långivere:

  • Palais Galliera, Musée de la mode de Paris, Paris Musées. Et motemuseum som har samlinger med rundt 200 000 verk, bestående av blant annet klær, foto, tegninger og arkivmateriale. 
  • Diktats, en bokhandler etablert av samlerne og historikerne Antoine Bucher og Nicolas Montagne. De er spesialisert i sjeldne trykksaker fra 1700-tallet frem til midten av 1900-tallet.  
  • RareBooksParis, grunnlagt av Gregory Brooks, er en nettbokhandel som samler og selger sjeldne bøker og trykksaker. 
  • Queer Zine Archive Project er en ideell organisasjon opprettet i 2003 av LHBTQ+-aktivist, grafisk designer og arkivar Milo Miller i samarbeid med historiker Christopher Wilde.
  • International Library of Fashion Research (ILFR) ble grunnlagt av Elise By Olsen i 2020 og er et bibliotek som spesialiserer seg på trykt materiale innenfor mote. Samlingen inneholder mer enn 15 000 fysiske objekter, bøker, tidsskrifter og andre historiske dokumenter. ILFR har lokaler i Stasjonsmesterboligen ved Nasjonalmuseet.
  • Nasjonalmuseets forskningsbibliotek og dokumentasjonsarkiv, som forvalter en samling av efemere gjenstander knyttet til utviklingen av norsk motehistorie. 

Prosjektleder: Cécile Hjelm
Kurator: Hanne Eide
Gjestekurator: Marco Pecorari
Kurator formidling: Stine Olstad
Pressekontakt: Mari Grinde Arntzen