Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

I Nasjonalmuseet finner du mange tilbud og aktiviteter for familier med barn.

Nasjonalmuseet er tilrettelagt for museumsbesøk med hele familien. Oppdag eventyrlige kunstverk og utstillingsrom, lær noe nytt i verkstedene eller lek med aktiviteter på egenhånd i samlingspresentasjonen

Barn under to år trenger ikke billett til museet. Barn i alderen 2 til og med 17 år kommer inn gratis, men må ha billett.

Bestill dine billetter her

Barn plukker opp og bruker tegnebrett med skulpturer i bakgrunnen

Aktivitetsbenker og -hyller

I hyller og benker i samlingspresentasjonen er det tilrettelagt for aktiviteter som setter kreativiteten i sving. Her finner du blant annet luktehus, masker, tegnesaker, skyggeteater, puslespill og samtalekort som får samtaler i gang. Hva er det som gjør noe verdifullt? Hvorfor samler vi? Og på hvilken måte kan naturen være magisk? Dette er bare noen av spørsmålene å diskutere og reflektere over.

Samtalekortene er synstolket og har punktskrift. Alle synstolkinger finnes i Museumsguiden, både på engelsk og norsk.

Hvor: I samlingspresentasjonen 1. og 2. etasje.

Tegnestasjoner

I samlingspresentasjonen kan du både tegne på papir eller på digitale tegnebrett. Du kan dele tegningene med andre ved å sende dem til en skjerm eller henge dem opp på veggen. Du kan så klart også ta med deg tegningene hjem.

Hvor: Rom 2 og 12 i 1. etasje, rom 55 i 2. etasje

Urskogen Silva
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Urskogen Silva

Tap av biologisk mangfold er en stor trussel for livet på jorda. Nærmere 50 % av de truede artene i Norge lever i gammel eller urskogsnær skog.

I museets underetasje -1  finner du Urskogen Silva. Urskogen Silva er et interaktivt verksted hvor barna inviteres inn i et univers som åpner opp for nysgjerrighet for både kunst og natur og hvor de kan bidra til å redde urskogen. Her kan du delta i et taktilt og digitalt verksted og skape dine egne insekter.

Urskogen Silva har familieomvisning lørdag og søndag kl. 12.00–13.30 og 14.30–16.00. Verkstedet passer for alle over 3 år.

Oppmøte er rett ved døra inn til rom 1 i Samlingen. Derfra går vi samlet til Silva. Omvisningen er gratis med gyldig inngangsbillett til museet og eget Silva-stempel som du får i Infoskranken i Vestibylen.

Verksteder

Nasjonalmuseet har flere verksteder hvor du vil finne ulike arrangementer og kurs, og hvor du kan prøve mange forskjellige uttrykksformer og teknikker.

Hvor: 2. etasje

Se arrangementskalender for arrangementer og åpningstider i verkstedene

Mørkt og mystisk rom med et tre i midten og bilder på veggen
Eventyrrommet
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Eventyrrommet

«Det var en gang …». I eventyrrommet i samlingspresentasjonen møter du mange kjente skikkelser fra folkeeventyrene. Noen av dem bor inni en trestamme med små kikkehull. Du kan også høre lydene fra de dype skoger i Eventyrrommet. Her finner du blant andre kunstverk som Nøkken av Theodor Kittelsen

Hvor: Rom 64 i 2. etasje

Hånd som holder mobiltelefon med museumsapp på
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

App med audioguide for barn

I museets egen museumsguide-app er det laget lydhistorier til 14 kunstverk i samlingen tilpasset barn. Her møter dere blant annet Edvard Munchs Skrik, blir kjent med Søppelmannen av Ilya Kabakov og blir tatt med inn i Sverre Fehns arkitektur. Innholdet er hovedsaklig laget for barn i 8–10 års-alderen.

Les mer og last ned appen

Barnas kart

For å finne fram i Nordens største kunstmuseum er det godt å ha et kart! Barnas kart viser vei til aktiviteter, tegnestasjoner og verksteder, den spektakulære Lyshallen og til kunst, arkitektur og design. Kartet finner du i vestibylen.

Boller på rad med forskjellig pynt og fyll

Mat og drikke

Pauser er viktige i Norden største kunstmuseum! Bollebar i Stasjonsmesterboligen (på andre siden av museumsplassen fra museets hovedinngang) er mange barns favoritt. Her er et stort utvalg smaker og også glutenfrie varianter.

I kafeen i 1. etasje i museet serveres det vafler og selvfølgelig mye annen god mat og drikke. I Salongen i 2. etasje finner du kaffebar og sittegrupper.