Oltre Terra. Historier om ull
Med «Oltre Terra. Historier om ull» undersøker det italienske designstudioet Formafantasma ullproduksjonens historie, økologi og globale dynamikk.
I februar 2021 gikk historien om en merinosau verden rundt. Sauen hadde kommet bort fra flokken sin i Victoria i Australia, og da den til slutt ble funnet igjen, hadde den hele 35 kilo ull på kroppen. Årsaken var rett og slett mangel på kontakt: Hvis merinosauer ikke blir klippet, fortsetter ullen bare å vokse.
Denne sauen kan stå som et bilde på vår tids fokus på bioprospektering. For med den voldsomme ullveksten lignet sauen mer på en ullproduksjonsmaskin med nese og ører, designet for maksimal produktivitet og profitt, enn på et dyr.
For rundt 11 000 år siden begynte jeger- og samlerfolk å følge saueflokker og skille ut enkeltdyr med tanke på slakting i stedet for bare å drepe alle på en gang. Med tiden oppsto det et nytt forhold mellom menneske og sau, og tamsauen slik vi kjenner den i dag, utviklet seg over mange hundre år. Prosessen gikk imidlertid aldri bare én vei, fra menneske til dyr. Det som skjedde, var en kompleks koevolusjon der sau og menneske påvirket hverandre gjensidig.
Mer om Oltre Terra i Nasjonalmuseets audioguide
Utstillingens mål
Målet med utstillingen «Oltre Terra. Historier om ull» er å vise at ull ikke bare er et råstoff, men en del av en mer vidtfavnende økologi. Den tar form som et visuelt essay der du inviteres til å reflektere over vårt gjensidige forhold til miljøet.
I utstillingen vises gjenstander, malerier, tekstiler, fotografier og videoer som på ulike vis kan relateres til sauedrift og ullproduksjon. En 1700 år gammel tunika, geitemasker, samt et bestillingsverk av kunstneren Joanna Piotrowska, er noe av det som stilles ut. Midt i utstillingsrommet kan publikum slappe av på et stort teppe laget av en type ull som vanligvis blir betraktet som avfall av ullindustrien.
Transhumans
Den italienske tittelen «Oltre Terra» er en oversettelse av begrepet «transhumans»; en praksis som går ut på å flytte beitedyr fra et beite til et annet i en syklus basert på årstidene og hva som finnes av næringsstoffer og andre ressurser. Begrepet transhumans er en sammensetning av de latinske ordene trans- (over, gjennom, på den andre siden; «oltre» på italiensk) og humus (bakke, grunn; «terra» på italiensk). Transhumane levemåter innebærer at mennesker, dyr og miljø inngår i konstante forhandlinger.
«Oltre Terra. Historier om ull» er basert på et omfattende forskningsmateriale som gjengis i katalogen som følger utstillingen.
Formafantasma
Det italienske designstudioet Formafantasma (etablert i 2009) har gjennom en rekke utstillinger, forskningsprosjekter og undervisningsaktiviteter tatt til orde for at vi trenger en ny retning og visjon for designfeltet. Med prosjektene sine ønsker de å fremme en dypere forståelse av både naturlige og menneskeskapte omgivelser. De tar i bruk et stort spekter av designfagets materielle, tekniske og sosiale muligheter.
Arbeider av Formafantasma er representert i de permanente samlingene til New Yorks MoMA og Metropolitan Museum, Art Institute Chicago, Londons Victoria og Albert Museum og Serpentine Galleries, Center Pompidou i Paris, Stedelijk Museum i Amsterdam, The National Gallery of Victoria i Melbourne, med flere.
Utstillingen er støttet av:
Cc-tapis
Fondazione In Between Art Film
Manteco
Hillesvåg Ullvarefabrikk AS
Utforsk utstillingen i 3D
Presseomtaler
– It is not necessarily and exhibition about wool, it's more about the interaction with living creatures and the ethical political implications of doing so.
–Pecore, uomini, lana ed ecologia: Formafantasma svela Oltre Terra, nuovo progetto di scena a Oslo
– En ullutstilling ber oss ta materialenes kultur- og naturhistorier med i beregningen
Den sveitsiske avisen Neue Zurcher Zeitung anbefaler utstillingen, 18.6.2023
– Nasjonalmuseet ga den italienske designduoen Formafantasma i oppdrag å forske på ull. Resultatet setter selve samlivet mellom mennesket og sau under lupen.
– Oltre Terra exhibition calls for "constructive relationship" between humans and sheep
– Norge fortjener en utstilling som viser mer både av vår fantastiske ulltradisjon og hvordan denne kan bidra positivt i bærekraftig utvikling.
– Oltre Terre is both educational and inspirational as an exhibition and research project. Pushing forward the idea of looking locally and rethinking our relationship to animals and natural materials and to consider how new industries and ideas can be generated from these fundamental resources feels so in tune with where we should be focusing our energy as a culture and within communities.Blaire Dessent, TL Magazine 9.6.2023
«Oltre Terre. Art & Nature»
– Det er tankevekkende perspektiver de bringer opp. En veldig viktig og spennende utstilling!
– Bringing worlds together: From chaos research to interconnected design.
Ruth Aitken, Kunsthåndverk, 7.6.2023
– Rather than viewing wool as simply a material, Oltre Terra–a play on the Italian and Latin roots for the seasonal pastoral grazing practice known as transhumance–examines the relationship between people, animals and the environment.
– Storia della lana e rapporto uomo-animali: Formafantasma a Oslo.
– Formafantasma’s Oltre Terra explores our relationship with tool.
– By combining materials, techniques, and living organisms, Oltre Terra challenges the current categorizations that artificially separate humans from animals and products from biological matter.
– I Formafantasma al Salone del Mobile 2023: il design sostenibile e la loro filosofia pratica.
– Il design salverà il pianeta.
Grazia Italia, 13.4.2023
– Formafantasma: Più che sul prodotto, ci stiamo concentrando sui processi.
– Italiensk blikk på ull.
Magasinet Norsk Husflid
– By looking at the development of wool production and material culture, the show aims to unravel the complexities interwoven within the symbiosis between animals, humans, and the environment.