Utstillingen fortsetter også i hvelvet i Nasjonalmuseet – Arkitektur
Den italienske kunstneren Piranesi er best kjent for sine etsninger som viser Roma, arkitekturfantasier, svimlende trappeløp og forvitrede ruiner. Hans bygningsvisjoner har bidratt til å definere det moderne innen ulike kunstformer i det 20. og 21. århundre.
Abstraksjon i maleriet, montasje i filmen og sterke kontraster i fotografiet er nyvinninger påvirket av Piranesis kunst. Det gjør ham moderne samtidig som det gjør moderniteten «piranesisk.»
I en særstilling står Piranesis Imaginære fengsler (1761) og hans kart over bydelen Marsmarken i Roma; Campo Marzio (1762). Kunstnere, arkitekter, filmskapere og forfattere har latt seg inspirere av Piranesis labyrintiske passasjer og uendelige rom slik de synes både å vende ut i verden og inn i oss selv.
...the Prisons are remarkable as being the nearest eighteenth-century approach to abstract art
Aldous Huxley, Prisons, 1949
Utstillingen viser forbindelsene mellom Piranesis etsninger og fotografi, maleri, arkitektur og film fra 1900-tallets begynnelse til i dag. Piranesi vises side om side med verk av kunstnere som Pablo Picasso, Robert Delaunay og Julie Mehretu, arkitektene Le Corbusier og Rem Koolhaas, og banebrytende fotografer og filmskapere som Alvin Langdon Coburn og Sergej Eisenstein.
Utforsk utstillingen i 3D
Presseomtale
– Bredspektret, lærerik mønstring i tråd med det samlede Nasjonalmuseets oppdrag
– En av de beste arkitekturutstillinger jeg har sett
– En usedvanlig bra utstilling
– Piranesi er verdt strevet
– En triumf
– Assosiasjonene går – antagelig somintendert – i retning av en hel rekke filmer hvor arkitekturen brer seg utover med kraftig sublimerende effekt: Star Wars(1977), Blade Runner (1982), Akira (1988) og så videre.
– Piranesi come Jules Verne