Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

For første gang samles mange av Nasjonalmuseets mest sentrale internasjonale verk innen samtidskunst fra 1990-tallet. I rom 85 kan du oppleve verk av blant andre Louise Bourgeois, Seni Awa Camara, William Kentridge, Faith Ringgold og Pierre Lionel Matte.

Rommet tar utgangspunkt i den banebrytende «Magiciens de la terre»-utstillingen i Paris i 1989. Den var viet såkalte outsidere, kunstnere utenfor mainstream og kunstnere fra ikke-vestlige områder.

Utstillingen, på norsk kalt «Jordens magikere», fikk mye kritikk i sin tid. Men den forutså også kunstens økende globalisering som kom til å prege 1990-årene, etter Berlinmurens fall og slutten på den kalde krigen, og markerte et historisk vendepunkt der alternative og mer kanonkritiske kunstuttrykk vokste fram.

Mens de store ideologiene sto for fall, vendte kunstnerne i utstillingen blikket mot den private sfæren. Med personlige historier om utenforskap bidro verkene til den offentlige debatten om temaer som er like aktuelle i dag, som identitet, seksualitet, kjønn og etnisitet. 

Utstillingen «Outsidere og magikere» i rom 85 inkluderer sjenerøse gaver fra gallerist Jon Dobloug og kunstner Ole Jørgen Ness, i tillegg til lån fra Fredriksen Family Art Company, The Easton Foundation og Sparebankstiftelsen. 

  • Bjarne Melgaard, Lightbulb Man, 1997 © Melgaard, Bjarne/BONO
  • Faith Ringgold, Who’s bad?, 1988. Courtesy of The Fredriksen Family Collection © Ringgold, Faith/BONO
  • Iver Jåks, Diskrimineringens påle, 1993 © Jåks, Iver/BONO
  • Louise Bourgeois, Celle VIII, 1998. Eier/samling: Sparebankstiftelsen DNB © The Easton Foundation/BONO
  • Louise Bourgeois, The Family, 2007 © The Easton Foundation
  • Miriam Cahn, Menstruation Work, 1997
  • Nan Goldin, Self-Portrait Writing in Diary, Boston, 1989 © Goldin, Nan/BONO
  • Nan Goldin, David on my Bed. Wolfsburg, Germany, 1997 © Goldin, Nan/BONO
  • Nancy Spero, To the Revolution, 1994
  • Ole Jørgen Ness, Remnant, 1984-2014 © Ness, Ole Jørgen/BONO
  • Pierre Lionel Matte, American Gothic Nightmare (Samuel P. Huntington; The Clash of Civilizations), 2009
  • Rainer Ganahl, S/L: Stuart Hall, Ethnicity, Nation and Race at the Millenium, The Institute of Education, University of London, London, 7/1/1999, 1999
  • Rainer Ganahl, S/L: Noam Chomsky, Edward Said, Middle East Politics, Miller Theatre, Columbia University, New York, 4/9/1999, 1999
  • Rainer Ganahl, S/L: Gayatri Chakravorty Spivak, Hamid Dabashi, Introduction to Comparative Literature and Society, New York, 12/1/1999, 1999
  • Seni Awa Camara, Uten tittel, 2019 © Camara, Seni Awa/BONO
  • Tony Oursler, Satan's Daughter, 1996
  • Tracey Moffatt, Scarred for Life, 1994
  • William Kentridge, Felix in Exile, 1994
  • Wim Delvoye, Marble Floor #103, 1999

Louise Bourgeois deltok i «Magiciens de la terre»-utstillingen i Paris i 1989. Temaer og følelser som kompliserte familieforhold, barndomstraumer, seksualitet, angst, sjalusi, ensomhet og sorg går igjen i verkene hennes. 

I Celle VIII bruker Bourgeois fragmenter av gamle, vevde tekstiler, som minner om de familien hennes spesialiserte seg på å restaurere. I verket står også en liten skulptur av en edderkopp. Den symboliserer hennes egen mor, som var veverske og tepperestauratør.  

Terracottaskulpture
Seni Awa Camara, Uten tittel, 2019
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Også den afrikanske kunstneren Seni Awa Camara deltok i Paris-utstillingen med to terrakottaskulpturer av samme slag som Nasjonalmuseet har i samlingen.  

Camara laget store figurer av terrakotta med utgangspunkt i lokale pottemakertradisjoner. Verkene hun lagde på 1980-tallet, hvorav to ble vist på «Magiciens de la terre»-utstillingen, inneholder ofte en masse små monsterlignende former som klamrer seg til kroppen på en gravid kvinne.  
 
Bourgeois og Camaras verk ble plassert side ved side i «Magiciens de la terre». Denne likestillingen av kjente, vestlige kunstnere og relativ ukjente, ikke-vestlige kunstnere ble på det tidspunktet ansett som banebrytende. 

Quiltet teppe
Faith Ringgold, «Who's bad?», 1988. Courtesy of The Fredriksen Family Collection © Ringgold, Faith/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Afrikansk-amerikanske Faith Ringgold var opptatt av å kreve sin og andres rett til å uttrykke seg. Hun var tilknyttet Black Panthers og kjempet for svartes, men fremfor alt, kvinners rettigheter. Ringgold lærte å sy av sin designermor. På 1980-tallet utviklet hun sjangeren “Story quilting”, med inspirasjon fra egen familie og slavenes rike håndverkarv. 

I verket Who’s bad? skildres små og store fortellinger om vanlige menneskers liv i livlige lappetepper, noen steder med skrift rett på tekstilene. Også afroamerikansk historie formidles gjennom sentrale skikkelser som Martin Luther King, Rosa Parks, Malcolm X og Michael Jackson. 

Kontakt