Sort hvitt fotografi av brosteiner og skygge
Tom Sandberg, «Brostein i motlys» (utsnitt), 1970-tallet © Sandberg, Tom/BONO
Foto: Tom Sandberg / Robert Meyer Collection

En bølge av ungdomsopprør, kritikk mot statsoverhoder og kapitalismen bredte seg over Norge på 1970-tallet. Uroen preget også kunstbransjen. Ens eget blikk på omverdenen fikk større betydning, og det subjektive fotografiet ble mer fremtredende.

I rommet kombineres verk fra Nasjonalmuseets samling og Robert Meyer Collection, og revitaliserer den historiske fortellingen om det frie fotografiet i Norge. Her kan du oppleve tidlige bilder av anerkjente norske fotografer i en kontekst med utenlandske fotografer, blant andre Josef Sodek, Christer Strömholm, Nan Goldin og Francesca Woodman.

  • Tom Sandberg
  • Dag Alveng
  • Hiroshi Sugimoto 
  • Fin Serck-Hanssen 
  • Nan Goldin
  • Josef Sudek
  • Thera Mjaaland 
  • Mimsy Møller 
  • Per Maning
  • Leif Gabrielsen
  • Francesca Woodman 
  • Jamie Parslow 
  • Ole John Aandal 
  • Annette Faltin 
  • Rolf Ødegaard 
  • Asbjørn Mortensen
  • Christer Strömholm 
  • Lill-Ann Chepstow-Lusty 
  • Robert Meyer
  • Jim Bengston 
  • Per Berntsen 
  • Kjell Bjørgeengen 
  • Line Wælgaard 
  • Bente Geving 

Den tyske fotografen Otto Steinert etablerte betegnelsen «Det subjektive fotografiet» gjennom utstillinger og kataloger på 1950-tallet. Steinert oppfordret fotografer til å følge sin indre visuelle impuls i et fritt og eksperimenterende uttrykk. For å distansere seg fra det kommersielle dokumentarfotografiet, skulle man reflektere rundt menneskets indre liv snarere enn kun å dokumentere det en ser.

I en mer generell betydning legger det subjektive fotografiet vekt på studiet av identitet og ens egen opplevelse av verden framfor en mer objektiv, nøytral beskrivelse; hva er min identitet? Hvem er jeg i relasjon til andre? Hva er min historie?

På 1970-tallet fikk det kunstneriske frie fotografiet fotfeste i Norge. Forbundet Frie Fotografer ble opprettet i 1974 for å ivareta fagpolitiske interesser. I 1977 ble Fotogalleriet etablert og fikk stor betydning for utvikling av fotografi som kunstnerisk uttrykk i kunstfeltet.

Fotografi fra 1968 av Odd Nerdrum med en hund
Robert Meyer, «Odd Nerdrum med hund», 1968 © Robert Meyer
Foto: Robert Meyer / Robert Meyer Collection

Fotografen og historikeren Robert Meyer var og er fortsatt en betydelig inspirasjon for mange og en viktig stemme i det norske fotografiske miljøet. Han opparbeidet en omfattende privat samling med kunstnerisk fotografi, som ble ervervet av Nasjonalmuseet i 2004. Flere av disse verkene kan også ses i rommet.

Omtale

«Et eget rom» av anmelder Kåre Bulie

Klassekampen, 11.02.25

– Selv om ikke alle bildene i utstillingen har holdt seg like godt, er det forfriskende å se en utstilling som tar fotografi som er tydelig fotografi på alvor.

Morgenbladet, 7.2.25

– Hva er et subjektivt fotografi?

NRK Radio, 29.1.25 (01:31)