Rom 81: Det subjektive fotografiet
![Tom Sandberg, «Brostein i motlys» (utsnitt), 1970-tallet Sort hvitt fotografi av brosteiner og skygge](/globalassets/bilder/utstillinger/nasjonalmuseet/2025/rom-81/nmk.2007.8884-kopi-landingsside-jpg.jpg?scale=containerxs)
En bølge av ungdomsopprør, kritikk mot statsoverhoder og kapitalismen bredte seg over Norge på 1970-tallet. Uroen preget også kunstbransjen. Ens eget blikk på omverdenen fikk større betydning, og det subjektive fotografiet ble mer fremtredende.
I rommet kombineres verk fra Nasjonalmuseets samling og Robert Meyer Collection, og revitaliserer den historiske fortellingen om det frie fotografiet i Norge. Her kan du oppleve tidlige bilder av anerkjente norske fotografer i en kontekst med utenlandske fotografer, blant andre Josef Sodek, Christer Strömholm, Nan Goldin og Francesca Woodman.
- Tom Sandberg
- Dag Alveng
- Hiroshi Sugimoto
- Fin Serck-Hanssen
- Nan Goldin
- Josef Sudek
- Thera Mjaaland
- Mimsy Møller
- Per Maning
- Leif Gabrielsen
- Francesca Woodman
- Jamie Parslow
- Ole John Aandal
- Annette Faltin
- Rolf Ødegaard
- Asbjørn Mortensen
- Christer Strömholm
- Lill-Ann Chepstow-Lusty
- Robert Meyer
- Jim Bengston
- Per Berntsen
- Kjell Bjørgeengen
- Line Wælgaard
- Bente Geving
Den tyske fotografen Otto Steinert etablerte betegnelsen «Det subjektive fotografiet» gjennom utstillinger og kataloger på 1950-tallet. Steinert oppfordret fotografer til å følge sin indre visuelle impuls i et fritt og eksperimenterende uttrykk. For å distansere seg fra det kommersielle dokumentarfotografiet, skulle man reflektere rundt menneskets indre liv snarere enn kun å dokumentere det en ser.
I en mer generell betydning legger det subjektive fotografiet vekt på studiet av identitet og ens egen opplevelse av verden framfor en mer objektiv, nøytral beskrivelse; hva er min identitet? Hvem er jeg i relasjon til andre? Hva er min historie?
På 1970-tallet fikk det kunstneriske frie fotografiet fotfeste i Norge. Forbundet Frie Fotografer ble opprettet i 1974 for å ivareta fagpolitiske interesser. I 1977 ble Fotogalleriet etablert og fikk stor betydning for utvikling av fotografi som kunstnerisk uttrykk i kunstfeltet.
![Robert Meyer, «Odd Nerdrum med hund», 1968 Fotografi fra 1968 av Odd Nerdrum med en hund](/globalassets/bilder/utstillinger/nasjonalmuseet/2025/rom-81/robert-meyer-collection.jpg?scale=containerxs)
Fotografen og historikeren Robert Meyer var og er fortsatt en betydelig inspirasjon for mange og en viktig stemme i det norske fotografiske miljøet. Han opparbeidet en omfattende privat samling med kunstnerisk fotografi, som ble ervervet av Nasjonalmuseet i 2004. Flere av disse verkene kan også ses i rommet.
Omtale
«Et eget rom» av anmelder Kåre Bulie
– Selv om ikke alle bildene i utstillingen har holdt seg like godt, er det forfriskende å se en utstilling som tar fotografi som er tydelig fotografi på alvor.
– Hva er et subjektivt fotografi?