Fotografi av surrealistisk undervannsaktig landskap av Rothko i blå og beige fargetoner
Mark Rothko, «Besvergelse», 1945/1946, private collection, London. © 2024 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko
  • 20. august 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • På engelsk

Bli med på omvisning i «Mark Rothko. Malerier på papir» med Adam Greenhalgh, kurator fra National Gallery of Art i Washington D.C.

I denne omvisningen får du innblikk i Rothkos store gjennombrudd på midten av 1940-tallet og utforske noen av malerier fra denne perioden. På 1940-tallet lette Rothko etter et symbolsk, visuelt språk som føltes relevant for en urolig tid. Han fant mening hos Nietzsche og Jung og i det tragiske og tidløse fra fortiden, og skapte verk på papir som ligner urscener, klassisk arkitektur eller arkaiske gjenstander. Disse maleriene ledet fram til Rothkos abstrakte bilder, der han formidlet det han så som universelle sannheter om menneskelig erfaring gjennom antydende former og intense farger.

Omvisningen er på engelsk. Arrangementet krever påmelding i infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder. Oppmøte i utstillingen i Lyshallen.