Fargefeltmaleri av Mark Rothko i rødt og oransje
Mark Rothko, Uten tittel, 1969, National Gallery of Art, Washington, gave fra The Mark Rothko Foundation, Inc., 1986.43.275 © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONO
  • 11. og 18. august 2024 kl. 12.00–16.00
  • Nasjonalmuseet – Verksted A
  • Familievennlig

I dette verkstedet maler vi med akryl på papir og utforsker hvordan farger og former kan uttrykke følelser.

Med sine abstrakte malerier ville Mark Rothko kommunisere grunnleggende følelse. Han utviklet et særegent uttrykk for emosjonelle tilstander, med myke rektangler over farget bunn.

I utstillingen «Mark Rothko. Malerier på papir» kan du følge hans kunstneriske utvikling og veien mot et abstrakt formspråk. Med inspirasjon fra de klassiske Rothko-verkene i utstillingen lager vi våre egne abstrakte komposisjoner. Vi tar utgangspunkt i en følelse og arbeider lagvis med akrylmaling for å skape fargespill og dybde i bildet.

Det er ingen påmelding. For alle under 18 år, er det gratis å besøke museet. Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til «Mark Rothko. Malerier på papir».