Maleri på papir, en blålig stripe med hvitt øverst og nederst, og en dus ferskenfarge i midten.
Mark Rothko, Uten tittel, 1969, privat samling. © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Right Society (ARS), New York / BONO
  • 6. og 20. juni 2024 kl. 14.00–14.45
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Det er begrenset antall plasser. Arrangementet krever påmelding i Infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder.

Velkommen til omvisning i utstillingen «Mark Rothko. Malerier på papir».

Mark Rothko revolusjonerte den abstrakte kunsten med sin formidling av følelser som tragedie, sorg, ekstase og glede. Selv om han er mest kjent for sine store malerier på lerret, valgte han også ofte papir som base og malte omtrent 1000 verk på papir. I utstillingen kan du oppleve et utvalg av disse, som viser hans kunstneriske utvikling.

Omvisningen gir en introduksjon til utstillingen og temaene som går igjen i Rothkos verk. Omvisningen varer i ca. 45 minutter og foregår på norsk.

Oppmøte og påmelding i infoskranken i Vestibylen. Det er begrenset antall plasser på omvisningen. Omvisningen er gratis, men du må ha inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta.