Stor måne i sølv på himmelblå bakgrunn
Anna-Eva Bergman, «N°11-1968 Grand rond», 1968 © Stiftelsen Hartung-Bergman /BONO
  • 16. juni og 17. november 2024 kl. 14.00–15.00
  • Nasjonalmuseet

Velkommen til omvisning i utstillingen «Hun blir Anna-Eva Bergman».

I utstillingen følger vi Anna-Eva Bergman (1909–1987) fra Norge via Paris til Antibes. Det å stå mellom to ulike hjemland ga næring til kunsten hennes. Forholdet til naturen danner en kjerne i hennes kunst. De forenklede formlene for fjell, hav, horisontene og månen konfronterer oss med naturens kompleksitet og sårbarhet. Før hun brøt opp fra Norge i 1952 hadde hun staket ut en ny kunstneriske kurs. Hun hadde utviklet det som skulle bli hennes signaturstil, nemlig å «male» med metall.

Utstillingen «Hun blir Anna-Eva Bergman» i Lyshallen er konsentrert om Anna-Eva Bergmans malerier fra perioden 1950–1975. I disse årene finner hun sitt eget kunstneriske uttrykk og slår gjennom som kunstner internasjonalt.

Omvisningen holdes av kurator Wenche Volle 16. juni og av kurator formidling Ingvild Hammervoll 17. november.

Omvisningen foregår på norsk og er gratis med gyldig inngangsbillett til museet.

Oppmøte og påmelding i infoskranken.