Abstrakt maleri i farger og metall med organiske former.
Anna-Eva Bergman, «Komposisjon», 1951 © Bergman, Anna-Eva / BONO.
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet
  • 19. juni 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet

Oppmøte og påmelding i infoskranken.

Fra hotellbar til Nasjonalmuseet.

Malerikonservator Ida A.T. Bronken og kurator Wenche Volle gir i denne omvisningen et innblikk i Anna-Eva Bergmans Komposisjon (1951). Hvordan fant det veien fra bar til Nasjonalmuseet, hvordan foregikk arbeidet med restaureringen og hvilken betydning har verket i Bergmans kunstnerskap?

Anna-Eva Bergmans (1909–1987) tredelte maleri Komposisjon (1951) er nylig restaurert og vises for første gang samlet på utstilling. Maleriet ble laget på oppdrag for Hotell Farris Bad i Larvik til hotellets nye bar. Baren fikk kort levetid og lenge var det ukjent hvor bildet befant seg, inntil det dukket opp på auksjon i 2013 og ble innkjøpt til Nasjonalmuseets samling.

Utstillingen «Hun blir Anna-Eva Bergman» er konsentrert om Anna-Eva Bergmans (1909–1987) malerier fra perioden 1950–1975. I disse årene finner hun sitt eget kunstneriske uttrykk og slår gjennom som kunstner internasjonalt.

Omvisningen foregår på norsk og er gratis med gyldig inngangsbillett til museet. Oppmøte og påmelding i infoskranken.

Dypdykk
Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design!

Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på», omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema.