Maleriet viser tåkelagte fjell i bakgrunnen, og noen bjørketrær på begge sidene av bildet
Thomas Fearnley, «Labrofossen ved Kongsberg» (utsnitt), 1837
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 5. mars 2024 kl. 18.00–20.00
  • Nasjonalmuseet – Vrimle

Arrangementet er utsolgt!

Velkommen til et møte mellom billedkunst og musikk i et arrangement for Nasjonalmuseets medlemmer.

Nasjonalmuseet inviterer, i samarbeid med Oslo-Filharmoniens Venner, til en medlemskveld i museet. Denne kvelden kan du oppleve billedkunst i samspill med vakker musikk.

Mange av perlene i norsk billedkunst fra perioden rundt 1850–1910 hentet motiver fra elver og fosser. Musikk komponert på denne tiden, for eksempel av Edvard Grieg, var også inspirert av Norges vakre vassdragsnatur.

Program

• 18.00: Arrangementet starter. Oppmøte i vrimleområdet utenfor Auditoriet presis.
  • 18.00–18.15: Kort introduksjon.
  • 18.15–19.00: Omvisning i samlingsutstillingen om verk med vann som tema.
  • 19.00–19.20: Mini-foredrag med Peder Valle: «Vann som symbol og motiv».
  • 19.20–20.00: Kammerkonsert med en strykekvartett fra Oslo-filharmonien som framfører stykker av Edvard Grieg:
    - Maria Angelika Carlsen, fiolin
    - Brage Sæbøm, fiolin
    - Nanna Sørli, bratsj
    - Cecilia Götestam, cello

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets medlemmer. Som medlem kan du kjøpe en billett til deg selv og en billett til en gjest. Det anbefales å beregne god tid i garderoben før arrangementet starter. Oppmøte utenfor auditoriet.

Har du spørsmål om billetter? Ta kontakt på billett@nasjonalmuseet.no

Har du spørsmål om medlemskap? Ta kontakt på medlem@nasjonalmuseet.no