Kunsten og boka. En festival om kunstpublikasjoner
Kunstpublikasjoner og utstillingskataloger står fortsatt sterkt i kunst- og museumsverdenen. Hvert år blir en mengde kunstbøker utgitt og solgt, men er det egentlig noen som leser dem, eller blir de bare håndfaste bevis for ettertiden om at en utstilling har funnet sted, og ellers dømt til et liv på lager?
Vi lever i en tid hvor det generelle boksalget daler. Vi leser mindre, men lytter desto mer til litteratur. Hvordan kan kunstboka, som i sitt uttrykk er så utpreget visuell, best manøvrere i dette nye strømmelandskapet? Trenger den å tilpasse seg en ny virkelighet?
Gjennom et bredt spekter av faglige og underholdende samtaler, diskusjoner og foredrag over to dager søker vi å nærme oss disse spørsmålene, fremme kunstboka som sjanger og belyse hva kunstboka anno 2024 er og kan være.
Enkel servering. Arrangementet har 18-årsgrense.
Program
Program fredag 1. november: Fagdag om kunstboka og kunstpublikasjoner
10.10-0–: Velkommen og intro til dagens arrangement ved Kristian Wikborg Wiese, redaktør for kunstfaglige publikasjoner ved Nasjonalmuseet.
10.20–10.30: Kunstboka i 2024
Innledende ord ved direktør for formidlingsavdelingen ved Nasjonalmuseet Rikke Glomnes Komissar.
Til tross for det store omfanget bøker som hvert år blir utgitt, får kunstboka ofte lite plass i den offentlige samtalen. Hva er den, og hva kan den være i en tid hvor bøker mister sin posisjon i offentligheten og hvor kunstinstitusjoner leter etter nye metoder for å nå et nytt publikum?
10.30–11.00 Kunstbøker til folket 6 måneder etter
Kunst- og kunstnerbøker fortjener et større publikum. Seniorrådgiver Inger Eri og fagansvarlig for visuell kunst Jonas Ekeberg fra Kulturdirektoratet redegjør for hvilke grep som er tatt i etterkant av pilotprosjektene knyttet til distribusjon og formidling av kunstbøker.
11.00–11.15: Pause
11.15–11.45: Kunstbokas endestasjon
Vi undersøker kunstbokas forventede levetid, og hvordan statlige og digitale hjelpemidler kan forlenge den.
Samtale mellom Arthur Tennøe, seksjonsleder for visuelle medier og konservering ved Nasjonalbiblioteket, Merete Jonvik, leder i Kulturrådets arrangørutvalg for visuell kunst, og Geir Haraldseth, kurator samling ved Nasjonalmuseet.
11.45–12.15: Den tekniske kunsthistoriens rolle – hvordan kombinere kunsthistorie, konservering og vitenskap.
Thierry Ford, fungerende Forsknings- og utviklingsansvarlig ved Nasjonalmuseet, presenterer rollen og relevansen til teknisk kunsthistorie. Hvordan er dette fremvoksende feltet relevant for vår forståelse av kunst, og hvordan kan det på best mulig måte bli inkorporert og kommunisert i kunstfaglige publikasjoner for allmennheten?
12.15–12.45: Pause med lunsj
12.45–13.15: Hvem kjøper kunstbøker?
Hvem er kunstbok-nerden? Vi snakker med fotograf og bokhandler fra Tronsmo, Jorunn Rike, antikvarbokhandler Richard Sørbø ved Norlis antikvariat og Inga Moen Danielsen, daglig leder for Tekstallmenningen, om deres erfaringer med kundene og miljøet rundt kunstbøker.
13.15–13.45: Katalogen og utstillingen - er de uadskillelige?
Er arbeidet med kunstkatalogen løsrevet fra arbeidet med utstillingen fra dag én? Hvordan kan katalogen ivareta faglige, kreative og kommersielle hensyn samt forlagenes integritet?
Panelsamtale med Øystein Ustvedt, kurator samling ved Nasjonalmuseet, Marcus Bøhn, redaktør i forlagene Uten tittel og Orkana Forlag, Lars Mørch Finborud, forfatter og kunsthistoriker, og Josephine Langebrekke (samtaleleder), kunsthistoriker og forlagsansvarlig ved MUNCH.
13.45–14.00: Pause
14.00–14.30: Trenger vi bok?
Den klassiske bokutgivelsen kan føles overflødig i vår visuelt orienterte, digitale hverdag. Velkommen til en samtale om hvordan kunst kan formidles i andre formater, og hvorvidt kunstboka må tilpasse seg en digital tidsalder.
Panelsamtale med Karianne Ommundsen, kurator formidling og vikarierende programansvarlig formidling, Aslak Gurholt, grafisk designer og illustratør, Silje M. Engja Sigurdsen, kunsthistoriker og programleder i Kunzt.no og Cecilie Tyri Holt (samtaleleder), kunsthistoriker, skribent, forfatter, redaktør og programleder for Kunstpodden.
14.30–15.00: Dilettantenes tid. Er det greit at ikke-kunstfaglige skriver i kunstpublikasjoner?
Kunstpublikasjonen har alltid vært fagpersonenes domene. I senere år har vi sett en utvikling hvor forfattere og andre kulturpersoner har en vel så dominerende rolle i disse. Hvor er vi på vei, og hva har dette å si?
Panelsamtale med Mariann Enge, ansvarlig redaktør for Kunstkritikk.no, Live Lundh, kritiker i Morgenbladet, og Heidi Bale Amundsen, tidligere styreleder i Norsk kritikerlag og redaktør ved MUNCH. Samtalen ledes av Kristian Wikborg Wiese, redaktør for kunstfaglige publikasjoner ved Nasjonalmuseet.
15.00: Kunstbøker i Nasjonalmuseets bibliotek
Nasjonalmuseets bibliotek er et av Nordens største kunstbibliotek med en omfattende samling kunsthistorisk litteratur. I biblioteket viser vi frem et utvalg fra den rikholdige samlingen av ulike kunstbøker og -publikasjoner.
Omvisning og presentasjon av biblioteket ved Hildegunn Gullåsen (Seksjonsleder bibliotek og arkiv) .
Avslutning
Pågår i museet gjennom hele dagen:
- Fra Dürers Apokalypsen, via Snorres kongesagaer til nyere livre d'artiste og artists' books. Et historisk tilbakeblikk på noen av samlingens høydepunkter innen bok- og tekstillustrasjon. I Studiesal grafikk og tegning får du se utvalgte originalverk på nært hold. Ved Møyfrid Tveit (kurator samling) og Ingrid Wisløff Aars (kurator formidling).
Program lørdag 2. november: Kunsten i boka
11.30–11.40: Innledning om dagens arrangementer ved Audun Vinger, journalist, redaktør og kritiker.
11.40–12.20: Smusslitteratur
Samtidskunstner Vanessa Baird utgir sine akvarellsykluser som «bildebøker» på forlaget No Comprendo Press. Audun Vinger i samtale med henne om kunst og liv.
12.20–12.50: Pause
12.50–13.20: Kunstbokforlaget Uten Tittel og Kunstårbok 2024
Vi samtaler med redaktør i Uten Tittel, Marcus Bøhn og redaktør for Kunstårbok 2024, Abirami Logendran, om hvordan de jobber og hvorfor de har valgt å dedikere seg til kunstboka. Og ikke minst om hvordan står det til med samtidens kunst og kunstbøker anno 2024?
13.20–13.50: Kunst i bøker eller bøker som kunst
Kurator formidling ved Nasjonalmuseet, Ingvild Åse Hammervoll, samtaler med kunstner Julius Karoubi og musiker, illustratør og grafisk designe, Annika Linn Verdal Homme om kunstnerbøker i 2024 og hvordan dagens unge kunstnere forholder seg til papirboka.
13.50–14.00: Pause
14.00–14.30: Guttormsgaards arkiv på Blaker
Guttormsgaards arkiv er en uavhengig kunstinstitusjon bygd opp omkring den enestående samlingen til kunstneren Guttorm Guttormsgaard (1938–2019) og det særegne formidlingsprosjektet han utviklet med utgangspunkt i samlingen.
Leder ved Guttormsgaards arkiv Ellef Prestsæter holder foredrag om kunstboksamlingen etter Guttorm Guttormsgaard og hvordan den kan aktiviseres i vår tid.
14.30–15.00: Moderne kunst i bok og magasin på papir i 2024.
Vi gjør opp status! En samtale mellom Geir Haraldseth, kurator samling ved Nasjonalmuseet, og Elise By Olsen, forfatter, redaktør, utgiver og grunnlegger av International Library of Fashion Research.
15.00–15.15: Pause
15.15–16.00: Hvorfor og hvordan skrive om kunstens ikoner.
Ivo de Figueiredo utga i oktober andre bind i sin kritikerroste biografi over Edvard Munch, mens Steffen Kverneland brukte med hell tegneseriemediet til å gjøre det samme. Audun Vinger samtaler med dem om fortellergrep, research og utfordringer med å si noe nytt og viktig om Norges mest berømte kunstner.
16.00–17.30: Avslutning med musikalsk innslag.
Programmet er kuratert av Kristian Wikborg Wiese, redaktør for kunstfaglige publikasjoner og Audun Vinger, redaktør og kritiker.