Bildet viser et rom som et bibliotek, med bokhyller på alle vegger. Midt i rommet er det en pult og stol.
Harriet Backer, «Thorvald Boecks bibliotek» (utsnitt), 1902.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.
  • 10. januar 2024 kl. 17.30–18.30
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Harriet Backer hadde en stor omgangskrets både fra opphold i utlandet og hjemme i Norge. På reisene sammen med søsteren Agathe Backer og kollegaer, møtte hun andre kunstnere, forfattere og kulturpersonligheter. Harriet Backer portretterte mange av dem, og også nære familiemedlemmer måtte ofte sitte modell. I dette foredraget får du et innblikk i Backers omgangskrets og familie, gjennom hennes portretter.

Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge». I utstillingen blir du kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom et stort utvalg av hennes malerier.

Foredraget holdes av seniorkurator formidling, Ellen Lerberg. Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

Velkommen!