Harriet Backer, «Interiør fra Uvdal stavkirke» (utsnitt), 1909.
Foto: Kode / Dag Fosse
  • 3. januar 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • Begrenset antall plasser

Harriet Backer tilbrakte seks somre i det fargerike, særpregete og mørke interiøret i Uvdal stavkirke, bygget i 1168. Siden kirken ikke lengre var i bruk, kunne hun studere interiøret lenge av gangen.

I brev til venner skrev Backer at hun strevde med maleriene. Hun følte seg ensom og savnet miljøet i Kristiania. Til tross for dette, var hun fast bestemt på å gjøre seg ferdig i Numedal.

Backer jobbet nøye og omstendelig. I løpet av seks år, hadde hun bare malt tre verk av interiøret og området rundt kirken. Da Interiør fra Uvdal stavkirke omsider ble stilt ut på Høstutstillingen i 1910, var det til stor begeistring fra kritikere og publikum.

I denne omvisningen kan du bli bedre kjent med Backers reiser og tid i Numedal. Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge» i Lyshallen, som står til og med 14. januar.

Omvisningen er gratis med gyldig inngangsbillett til museet. Første-til-mølla-prinsippet gjelder.

Jobber ... Jobber ...