Portrett av kvinne som ser rett mot oss
Hanne Lydia Opøien Figenschou, 2023.
Foto: Nasjonalmuseet/Ina Wesenberg.
  • 26. september kl. 17–19
  • På norsk
  • Begrenset antall plasser

I forbindelse med utstillingen «Mitt liv! Mitt valg?» som åpner i Nasjonalmuseet 12. oktober, holder bildekunster Hanne Lydia Opøien Figenschou en serie tegneverksteder denne høsten.

I tillegg til det digitale verkstedet arrangeres følgende fire verksteder i Nasjonalmuseet:

23. september: Magien med sort papir og hvordan tilnærme seg dette papiret

21. oktober: Hvordan tegne med bruk av prosjektor som en del av verktøyet

11. november: La oss stå å tegne. Papir i ulike størrelser.

2. desember: Hva betyr et selvportrett og hvordan kan man eksperimentere med det?

Om verkstedet

Tegneverkstedet vil foregå på Zoom og passer både for deg som har tegnet litt fra før og for deg som har en del erfaring.  Materialene kjøper du selv.

For å delta trenger du fargeblyanter, gjerne av god kvalitet, samt svart tegnepapir. Du bestemmer selv hvor mange farger du vil begynne med, men hvis du bare har tegnet litt fra før, anbefaler vi å starte med gråskala, både i varme og kalde toner. Tegneutstyr i god kvalitet kan du kjøpe fra KEM (Kunstnernes Eget Materialutsalg), på nett eller fysisk i butikk. Her kan du også kjøpe én og én blyant hvis du ønsker å sette sammen et lite utvalg av dine favorittfarger.

Figenschou tegner selv med Faber Castell Polychromos og papiret hun bruker heter Canson Noir. Men dette er helt valgfritt. Husk blyantspisser!

Du får tilsendt Zoom-lenke senest dagen før verkstedet.

Om Hanne Lydia Opøien Figenschou

Tegning er en sentral del av Hanne Lydia Opøien Figenschous praksis. Gjennom mediet har hun i sitt kunstnerskap utforsket ulike tema knyttet til kjønn og identitet, vold i nære relasjoner, selvportrettet, spørsmål knyttet til abort og forholdet mellom det offentlige og det private rom. Figenschou tegner hovedsakelig med fargeblyanter på svart papir. I de senere årene har hun utforsket det å tegne med fargeblyanter innenfor varme og kalde gråtoner.

Hanne Lydia Opøien Figenschou er født i Trondheim (1964) og bor og arbeider i Oslo og Tromsø. Hun er utdannet ved Kunstskolen i Kabelvåg (1986 – 87), Kunstakademiet i Trondheim (1987–91) og Konstfack i Stockholm (1991–92).  Siden endt utdannelse har Figenschou deltatt ved gruppeutstillinger og holdt en lang rekke separatutstillinger. Hun har også mottatt flere priser for sine verk.

Streken

Tegneverkstedet er en del av serien «Streken» som arrangeres av Nasjonalmuseet i samarbeid med forskjellige kunstnere som arbeider med tegning. Med denne serien ønsker vi at du skal få nye perspektiver på hva tegning er og kan være.