Simone Leigh, Cupboard XII, 2020 rettigheter BONO
  • Nasjonalmuseet – Verksted A
  • 10. september 2023 kl. 12.00–16.00

Gudinner i leire

Hvordan gjenkjenner du en gudinne? Og hvilke egenskaper har hun?

I skulpturverkstedet i leire får du forme din egen gudinneskulptur. Kanskje er hun en superhelt, eller minner hun litt mer om noen du kjenner?

I ulike kulturer og til ulike tider har fortellinger om gudinner inspirert kunstnere. I Søylerommet kan du oppleve en tre meter høy skulptur med bastskjørt og en krukke som hode. Er dette en gudinne? I museets første etasje kan du se skulpturer i gips som avbilder gudinner slik man så dem for seg for nesten 1500 år siden. Noen ser ut som vanlige mennesker, mens andre har vinger eller våpen.

Ta gjerne en tur med familien innom museets samlingspresentasjon for inspirasjon!

Verkstedet stiller med forklær. Vi anbefaler at du har på deg ledige klær som tåler litt kunst.

Verkstedet er gratis og passer for barn fra 4 til 12 år.

Velkommen!