Louise Bourgeois fotografert i sitt hjem i 20th Street i New York City, i år 2000 © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
Foto: Jean-François Jaussaud
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • 6. juni kl. 17.30–18.30
  • Begrenset antall plasser

New York City, 1999: Kunstneren Lars Elling skal holde separatutstilling, og selveste Louise Bourgeois står på invitasjonslisten. På åpningsdagen ringer hun Elling for å gi beskjed om at hun ikke kommer. Derimot kan han gjerne komme til henne; Bourgeois inviterer ham til å delta på sin kommende søndagssalong. «Ta med et bilde!», skal hun ha ropt i telefonrøret.

Noen år senere, i 2002, besøker kunstneren Marit Følstad Bourgeois. Følstad omtaler møtet som en magisk opplevelse. Hun spiller av flere lydverk, som Bourgeois og de andre oppmøtte kunstnerne konsentrert lytter til.

I denne samtalen får du muligheten til å bli kjent med en legendarisk side av Bourgeois’ kunstnerskap, nemlig hennes søndagssalonger. Gjennom sin mangeårige praksis arrangerte hun ukentlige treff med unge kunstnere, hjemme hos seg. Denne kvelden forteller Elling og Følstad om sine uforglemmelige møter med Bourgeois i Nasjonalmuseets egne, spesialbygde versjon av Bourgeois’ salong. I hele utstillingsperioden kan du i dette rommet også oppleve unikt videomateriale fra Bourgeois’ ikoniske salongpraksis i New York City.

Det er gratis å delta, men du må ha gyldig inngangsbillett til museet.
Møt opp i god tid før arrangementet starter.