Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Foto: Annar Bjørgli
  • 6. juni 2023
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • kl. 13.00–13.45
  • Familievennlig

Ta med deg babyen på en tilpasset omvisning og bli bedre kjent med kunstnerskapet til Louise Bourgeois!

I store deler av sin karriere som kunstner var Louise Bourgeois (1911–2010) et relativt ukjent innslag på samtidens kunstscene. Det var først da hun var i 70-årene at gjennombruddet kom, med en stor utstilling i MoMa, i 1982. I dag ses hun på som en av de største kunstnerne fra 1900-tallet. I denne omfattende retrospektive utstillingen i Nasjonalmuseet ser vi nærmere på den tette relasjonen mellom Bourgeois’ kunstnerskap og andre kunstnere fra det 20. århundret. I utstillingen møter du Bourgeois i dialog med verk av kunstnere som Edvard Munch, Marie Laurencin, Pablo Picasso, Senga Nengudi, Alina Szapocznikow, Seni Ama Camara, Nan Goldin og Robert Gober.

Utstillingen tematiserer blant annet hvordan Bourgeois var opptatt av de kunstneriske og samfunnsmessige endringene som preget hennes samtid, som for eksempel framstillinger av kroppen på 1960-tallet, feminismen på 1970-tallet og AIDS-epidemien på 1980- og 90-tallet.

Omvisningen varer i ca. 45 minutter. Barnevogner kan parkeres i Nasjonalmuseets underetasje. Husk å ta med bæresele.

Omvisningen er gratis, men du må ha inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta. Oppmøte er ved inngangen til utstillingen i Lyshallen.