Zeitgeist films
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 13. juni kl. 17.30–19.00
  • Begrenset antall plasser

Gjennom førti år dokumenterte regissør og kunstner Lynn Hershman–Leeson kvinners kunstnerskap og miljøet rundt dem i USA. I møte med kunstnere og kritikere forteller filmen hvordan den feministiske bevegelsen fra 1960-tallet åpnet opp for kvinners rolle som kunstnere og politiske aktivister.

I denne filmen blir du introdusert for utstillinger, performance og historiske hendelser og møter kunstnere, kritikere og kuratorer gjennom intervjuer, arkivmateriale og annen dokumentasjon. Det kulturelle skiftet som skjedde i forbindelse med den feministiske bevegelsen og kvinners kunstnerskap, ses i dag på som en av de viktigste kunstbevegelsene i moderne tid. I filmen møter du kunstnere som Yoko Ono, Miranda July, Judy Chicago, Marina Abramovic, Cindy Sherman, Barbara Kruger, Miriam Shapiro, The Guerilla Girls, Faith Ringgold med flere. Gjennom unik dokumentasjon forteller filmen den «hemmelige» historien om sentrale kvinner som beveger kunsten.

I 2012 mottok filmen en pris fra Museum of Modern Art i New York som årets beste dokumentarfilm.

Om regissøren

Lynn Hershman-Leeson er en multimedial kunstner og filmskaper, som særlig undersøker samspillet mellom samfunn, mennesker og teknologi. Hun har studert museumsadministrasjon og kunstfag ved Universitet i Cleveland og kunstkritikk ved San Francisco State University. Hershman-Leeson har også arbeidet som kunstkritiker. Kunstnerskapet hennes ble gradvis oppdaget som en del av den feministiske kunstbevegelsen i USA, og i dag er hun en av bevegelsens mest markante kunstnere. Hershman- Leeson bor og arbeidet i San Francisco og New York.

Mer om Lynn Hershman-Leeson: http://www.lynnhershman.com/

Søylerommet

!War !Women Art Revolution vises som en del av formidlingsprogrammet til Søylerommet, hvor internasjonal kunst av kvinner fra 1920 og fram til i dag utgjør en stor del av samlingen. I rommet kan du oppleve kunst av Faith Ringgold, som er en av kunstnerne i filmen.

Spilletid: 1 time og 23 minutter
Originaltittel: !WAR !Women Art Revolution