Fotografi av Louise Bourgeois' heksemonument i Vardø. En brennende stol står omgitt av 7 monumentale speil.
Detalj fra heksemonumentet i Vardø.
Foto: Knut Åserud / Vardø museum
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • 18. juni kl. 15.00–16.00
  • På engelsk
  • Begrenset antall plasser

Louise Bourgeois´  verk The Damned, The Possessed and The Beloved (2011) ble kunstnerens siste monumentale arbeid. Den stedsspesifikke installasjonen på Steilneset i Vardø ble påbegynt under Bourgeois´  siste leveår, og er et minnesmerke over hekseforfølgelsene i Finnmark på 1600-tallet.

Kunstverket består av en brennende stol i metall, med en evig flamme. Stolen er omgitt av sju store speil, som kan oppleves både truende og beskyttende.

Bourgeois´  installasjon står inne i en paviljong tegnet av den sveitsiske arkitekten Peter Zumthor. Gjennom samarbeidet bidro Zumthor og Bourgeois til en destinasjon i Vardø hvor et mørkt kapittel i norsk og europeisk historie møter kunst og arkitektur.

Denne kvelden kan du bli bedre kjent med heksemonumentet på Steilneset, i en samtale med utstillingskurator Briony Fer og kunstner Knut Wold. Wold var involvert i tilblivelsen av prosjektet i Vardø, og brakte Zumthor og Bourgeois sammen i arbeidet med minnestedet. Han kjente også Bourgeois personlig. Fer og Wold vil diskutere hvordan prosjektet utviklet seg gjennom mange års samarbeid, og hvordan minnestedet er designet som en direkte respons til landskapet i Vardø.

Samtalen holdes i Salong Louise Bourgeois i utstillingen i Lyshallen. Det er gratis å delta, men du må ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet. Det er begrenset antall plasser.