Abstrakt kubistisk maleri i grønt, gult, rosa, hvitt, grått og svart.
Thorvald Hellesen, «Komposisjon», ca. 1915–16. Privat eie.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 16. april 2023
  • Nasjonalmuseet
  • 14.00–15.00

Kuratoromvisning ved Lin Stafne-Pfisterer

«Man kan ikke forklare et billede med ord. Det maa sees, føles», sa Thorvald Hellesen i et intervju med VG under skandaleutstillingen i Norge høsten 1919. På besøk fra Paris, gledet han seg til å vise de kubistiske verkene han hadde arbeidet med under krigsårene, men utstillingen fikk elendige kritikker.

Flere av de samme maleriene vises nå i Nasjonalmuseets utstilling, fra Munch-inspirerte portretter til abstrakte og fargesterke malerier prydet med bokstaver, tall og maskindeler. De var med på å ta kubismen i nye retninger etter Picasso og Braque.

Utstillingen «Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner» viser hovedsakelig malerier, men omfatter også tegninger, mote- og interiørdesign.

Oppmøte i utstillingen. Omvisningen er gratis, men du trenger inngangsbillett til museet.

Velkommen!