Foto: Nasjonalmuseet
  • 7. mars 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 10.00–17.00
  • På engelsk

Konferansen Making Sense utforsker mulighetene og behovet for kunstbasert læring i kunstinstitusjoner. 

Mona Marijke Jas og Emily Pringle er konferansens hovedtalere. Begge er velkjente forskere på kunstbasert læring. I tillegg skal deltagere fra det nyetablerte nordiske nettverket for kunstbasert formidling presentere konkrete eksempler fra sitt ståsted. Nettverket består av medlemmer som arbeider som kunstformidlere ved Nationalmuseet i Stockholm, Akvarellmuseet i Skärhamn, Finlands Nationalgalleri Ateneum i Helsinki, National Gallery of Iceland i Reykjavik, Statens museum for kunst i København og Nasjonalmuseet i Oslo.

Making Sense henvender seg særlig til kunstformidlere, lærere som bruker kunst i undervisningen, og kunstnere som jobber med deltagelse som virkemiddel. Konferansen er relevant for alle som er interesserte i den rollen kunst og kunnskap spiller i samfunnet.

Konferansen er på engelsk. Inngang fra Dronning Mauds gate 2 (ved biblioteket).
Åpningstider i museet på tirsdager er 10.00–20.00.

Konferansen er støttet av Nordisk kulturfond.

Konferansen strømmes også direkte her. Følger du konferansen på nett vil selve programmet begynne 10.30.

Jobber ... Jobber ...

Program

10.00–10.30 Registrering – kaffe og frukt

10.30–10.40 Praktisk informasjon
Moderator Lisa Andrine Bernhoft-Sjødin, rådgiver kunstfaglige arrangementer i Nasjonalmuseet, Oslo.

10.40–10.50 Velkommen!
Rikke Komissar, direktør for formidling og publikum i Nasjonalmuseet, Oslo.

10.50–11.35 Perspectives, research and experiences from the field of art-based learning
Hovedtaler: Mona Marijke Jas (Ph.D), kunstner og forsker, Sant Pölten, Østerrike

Mona Marijke Jas er kunstner og forsker innen fagområdet kuratering og kunstbasert formidling av samtidskunst. Hun var fakultetsmedlem i Documenta 14 (2017) og en del av teamet ved Berlinbiennalen (2018). Siden 2021 er Jas kunstnerisk leder for KinderKunstLabor, som åpner i Sant Pölten i Østerrike i 2024 og viser samtidskunst for og med et ungt publikum.

11.35–11.45 Kort presentasjon av det nyetablerte Nordisk Nettverket for kunstbasert formidling
Lena Eriksson, sjef for pedagogiske enheten ved Nationalmuseum, Stockholm

11.45–12.15 Become a participator with your own experience.
Anna Carin Hedberg er kurator formidling og Rikke Lundgreen er prosjektleder ved Nasjonalmuseet i Oslo.

I perioden når det nye Nasjonalmuseet i Oslo ble etablert, oppstod muligheten til å prøve ut ulike metoder for å utvikle praktisk, visuell og sensorisk formidling i samlingen. Publikum skal få mulighet til å delta i utstillingen gjennom formidlingsaktiviteter i benker, filosofiske samlekort, digitale konsepter og tegnerom. Presentasjonen handler om arbeidsprosessen og viser til resultater fra observasjoner så langt.

12.15–12.45 When watercolour goes digital.
Jonte Nynäs er pedagogisk leder for kunstformidling og Johan Hildingsson er kunstformidler ved Nordiska Akvarellmuseet i Sverige.

Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn i Sverige presenterer to prosjekter som inneholder både fysiske og digitale uttrykk.
«Konstpromenad» er et kunstnerisk formidlingsprosjekt rettet mot sykehjem på Tjörn. Bakgrunnen til prosjektet er å gjøre kunsten tilgjengelig for eldre personer som har vanskeligheter med å besøke museet.

«Flytende fiksjon» er resultatet av et digitalt prosjekt, drevet av Nordiska Akvarellmuseet (2019-2020). Prosjektet hadde som mål å undersøke digitale metoder for kunstopplevelse, formidling og publikumsutvikling. «Flytende fiksjon» var også et digitalt residensprogram og en redaksjonell plattform som utforsket «det flytende» som metoder for estetikk i kunsten i dag.

12.45–13.15 LET THE BODY TALK - art education for preschool children and adults with special needs.
Michael Hansen, verkstedsleder, Statens Museum for Kunst, København

Kunstformidlingen består ofte av kommunikasjon av ord som skal opplyse oss om kunstverket og livet som sådan. Men hva gjør vi når museumsbesøkeren ikke besitter språket? Kan et museum være en lekeplass, hvor kroppslige aktiviteter samhandler med kunstverkene?

13.15–14.00 Lunsj fra museets lokale restaurant ved Dugurd

14.00–14.45 Research and Creative Learning in the Museum
Keynote speaker: Emily Pringle, Doctor of Philosophy, kunstner og forsker i London, UK.

Emily Pringle arbeider som forsker innenfor kunstbasert formidling, med fokus på kreativitet og deltagelse i museum. Hun har omfattende kunnskap og erfaring fra arbeid i museum og kulturinstitusjoner. Pringle har vært leder for formidling og forskning ved Tate Modern, London frem til 2022, og hennes publikasjon «Rethinking research in the art museum» (2019) er en bibel for dem som er interessert i kunstnerisk forskning i museum.

14.45–15.15 My Ateneum – Inclusive online art education for 5th and 6th graders
Inka Yli-Tepsa er prosjektkoordinator for offentlige program og Mari Jalkanen er produsent for offentlige program ved Finlands Nationalgalleri, Ateneum i Helsinki.

Ateneum kunstmuseums «My Ateneum» kombinerer diskusjoner, observasjonstegninger og leken quiz med kunsthistoriske fakta i et nettbasert kunstutdanningsprosjekt. 10 000 elever i alderen 11–12 år deltok i prosjektet i løpet av 2022.

15.15–15.45 Making a line – the material as a bridge to an exhibition and history
Lena Eriksson, pedagogisk leder, Helena Sjödin Landon, kurator formidling og Sara Borgegård, kurator formidling, Nationalmuseum, Stockholm

Høsten 2022 viste Nationalmuseum i Stockholm en unik utstilling i samarbeid med Louvre i Paris. Den fokuserte på Giorgio Vasaris legendariske samling av tegninger av italienske kunstnere, fra 1300-tallet til sent 1500-tall.

I formidlingsprogrammet og i utstillingen ble materialer og teknikker for tegning i renessansen fremhevet som en inngang for å oppleve og forstå kunsten bedre. I denne presentasjonen fremheves erfaringer med kunstbasert læring for tenåringer i to verksteder, en fysisk og en digital.

15.45–16.15 Visual literacy as a method in practice – an ongoing conversation.
Ragnheiður Vignisdóttir og Marta María Jónsdóttir er formidlere ved Nasjonalgalleriet i Reykjavik.

Etter en periode med forskning på visuell kompetanse har formidlingsteamet ved Nasjonalgalleriet på Island praktisert en ny metode i sitt formidlingsarbeid. Visuell kompetanse brukes i de ulike formidlingsprogrammene i museets verksteder. Det er også utviklet elektroniske undervisningsmaterialer som vektlegger samspillet mellom museets formidlingsteam og skole. Lærer kan få undervisning i visuell kompetanse og bruke materialet i undervisning, som baserer seg på museets samling.

16.15–16.30 Pause med kaffe, te, kake og frukt

16.30–17.00 Diskusjon på scenen
Moderator, de to hovedtalene og deltagerne i det Nordisk nettverket for kunstbasert formidling.

17.00–17.45 Kunstbaserte metoder i praksis; omvisning i museets samling og verkstedsområde.

Under konferansedagen er det mulig å booke en omvisning. Du kan også se utstillingene i museet på egen hand. Billetten dekker inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Tema:

  1. Urskogen Silva; hvordan kombinere praktisk formidling med et digitalt univers, som relaterer til samlingspresentasjonen?
  2. Filosofiske samtalekort
  3. Digitale og analoge tegnerom
  4. Benker med formidlingsaktiviteter