Ørkenlandskap med fjellkjede i bakgrunnen.  en inngjerdet hage midt i ørkenen over en lukket grense.
OFFICE Kersten Geers David Van Severen & Wonne Ickx, «Grensehage», 2005
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
  • 30. november, 14. og 17. desember 2023 kl. 14.00–14.20
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Velkommen til omvisning i utstillingen «Hånd og maskin. Arkitektoniske tegninger»!

Hvordan påvirker en eksplosiv teknologisk utvikling og flere globale kriser arkitekter og måten de jobber på?

I utstillingen «Hånd og maskin» undersøkes dette gjennom et utvalg tegninger og installasjoner. De eldste verkene som presenteres ble til i tiden rundt den globale finanskrisen i 2008. I etterdønningene av krisen startet en yngre generasjon arkitekter å jobbe mer lokalt, kollektivt og ikke-kommersielt. De nyeste tegningene som stilles ut er laget av arkitekter som etablerte seg i tiden rundt koronapandemien.

Omvisningen er en introduksjon til utstillingen «Hånd og maskin. Arkitektoniske tegninger», og varer i ca. 20 minutter.

Omvisningen er gratis med gyldig inngangsbillett til museet.