Ørkenlandskap med fjellkjede i bakgrunnen.  en inngjerdet hage midt i ørkenen over en lukket grense.
OFFICE Kersten Geers David Van Severen & Wonne Ickx, «Grensehage», 2005
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
  • 16. november 2023 kl. 18.00–21.00
  • Nasjonalmuseet – Salongen

Velkommen til åpning av «Hånd og maskin. Arkitektoniske tegninger». Dette er den første utstillingen med samtidsarkitektur i det nye Nasjonalmuseet.

Program:
Kl. 18.00:
Dørene åpner. Forfriskninger

Kl. 18.30:
Tale ved kurator Joakim Skajaa
Tale og offisiell åpning ved direktør Ingrid Røynesdal

Musikalsk innslag ved Moan/Christoffersen

Kl. 19.00:
Åpen utstilling i Lyshallen

Åpningen er gratis, og alle er velkomne! Du trenger ikke billett, men kom gjerne tidlig for å sikre deg inngang.

Om utstillingen:
«Hånd og maskin» tar for seg den eksplosive teknologiske utviklingen og de globale krisene som har satt sitt preg på samfunnet de siste tiårene. Hvordan påvirker slike omveltninger arkitektene og måten de jobber på?

Utstillingen inkluderer verk av: Andreas Angelidakis, Arkitekt Folstad, Knut, Atelier Adam Nathaniel Furman, Atelier Particular, Bouwman Zago, Brendeland & Kristoffersen Arkitekter, DRDH Architects, Dyvik Kahlen Architects, Teodor Javanaud Emdén, Exutoire & Safe Space Collective, Fala, Gartnerfuglen Arkitekter, Hesselbrand, Sam Jacob, Kastler Skjeseth Architects, Lala Tøyen, LCLA OFFICE, Malarchitecture, OFFICE Kersten Geers David Van Severen & Wonne Ickx, OMMX, Opa Form og Mir Visuals, Andrea Pinochet, Point Supreme, San Rocco Magazine, Philipp Schaerer, Secretary, Studio Christine Petersen, Studio ØSA & Clara Claussen, Søstra100, Jørgen Tandberg, Transborder Studio, Vardehaugen og Arkitekt Aslak Haanshuus, Espen Vatn, ViO, Øystein Aasan.