Tegning av to kvinner som står i fjellandskap og ser utover fjellene
Erik Werenskiold, «På fjellet» (utsnitt), antagelig 1893
Foto: Nasjonalmuseet / Therese Huseby
  • Nasjonalmuseet – Salongen
  • 12. oktober kl. 18.30–21.00

Velkommen til åpningen av utstillingen «Mitt liv! Mitt valg?».

I utstillingen kan du oppleve tegninger som tematiserer livsvilkår og valgfrihet. Den er en del av Tegnetriennalen som arrangeres av Tegnerforbundet.

Utstillingen viser et utvalg av Erik Werenskiolds tegninger til Jonas Lies roman «Familien på Gilje» sammen med nye verk av de to samtidskunstnerne: Hanne Lydia Opøien Figenschou og Gelawesh Waledkhani.

Temaet i Lies bok er unges frihet, eller mangel på frihet, til å velge sin egen framtid. Selv om romanen ble skrevet for nærmere 150 år siden, er flere av problemstillingene aktuelle også i dag. Gjennom tekst og tegning i utstillingen får publikum oppleve tolkninger av tematikken på tvers av tid og kulturer som belyser at det som gjelder andre også kan berøre en selv.

Program:

Kl. 19.00:
Salongen, 2. etasje:
Velkomsttale ved Nasjonalmuseets nye direktør Ingrid Røynesdal.
Forfriskninger og musikalsk innslag.

Kl. 18.30–21.00:
Åpen utstilling i Galleri grafikk og tegning, 2. etasje.

Ingen billett nødvendig - begrenset antall plasser.

Utstillingen er en del av Tegnetriennalen 2023 «All that lies between» som arrangeres av Tegnerforbundet – senter for tegnekunst.

Se hele Tegnetriennalens åpningsarrangement her