Tegning av to kvinner i et rom. Den ene sitter på en stol, den andre ligger i en seng og legger øret mot veggen
Erik Werenskiold, «Ma og Thinka» (utsnitt), illustrasjon til Familien på Gilje, 1904
Foto: Nasjonalmuseet / Dag Ivarsøy
  • Nasjonalmuseet – Galleri grafikk og tegning
  • 15. oktober 2023 kl. 14.00–14.30
  • Begrenset antall plasser

Utstillingen «Mitt liv! Mitt valg?» viser et utvalg av Erik Werenskiolds tegninger til Jonas Lies roman Familien på Gilje sammen med nye verk av de to norske samtidskunstnerne Hanne Lydia Opøien Figenschou og Gelawesh Waledkhani.

Kurator formidling Mariken Kramer og kurator Møyfrid Tveit gir deg et innblikk i hvordan de tre kunstnerne framstiller ulike menneskers livsvilkår og livsvalg. Tegningene gjenspeiler kontraster, men også likheter ved samfunnet i dag og for 170 år siden.

Omvisningen er gratis med gyldig billett til museet. Oppmøte i Galleri grafikk og tegning.

Utstillingen er en del av Tegnetriennalen 2023, som arrangeres av Tegnerforbundet - senter for tegnekunst.