Sheila Hicks "Escalade Beyond Chromatic Lands" 2016–2017
Foto: Annar Bjørgli/Nasjonalmuseet @Hicks, Sheila/BONO
  • Nasjonalmuseet – Søylerommet
  • 8. oktober 2023 kl. 14.00–15.00

Kunstnerne som er representert i dette rommet har alle banet vei for nye retninger og tendenser i tiden. Mange har aldri tidligere vært utstilt i Norge.

Rommets første utvalg reflekterer en utvidet forståelse av hvem som skrives inn i kunsthistorien og hvordan en felles historie veves sammen av internasjonale strømninger.

I omvisningen vil formidlingskurator Ingvild Hammervoll gi deg innsikt i tidlig abstrakt maleri av blant andre Lee Kranser, Helen Frankenthaler, Joan Mitchell og Eva Hesse. Gjennom samtidige verk av Simone Leigh, Lynette Yiadom Boakye og Kara Walker reflekteres krysskulturelle referanser og postkolonial identitet. Du får også vite mer om den fargerike og monumentale tekstilinstallasjonen av Sheila Hicks, som er stilt ut ved rommets endevegg.

Verkene som vises i Søylerommet kommer fra den internasjonale kunstsamlingen til Kathrine og Cecilie Fredriksen.

Omvisningen foregår på norsk og varer ca. 45 minutter.

Det er gratis å delta på omvisningen så lenge du har inngangsbillett til museet. Du trenger ikke å melde deg på i forkant. Billetter kan kjøpes når du kommer til museet eller på forhånd, her. Vi følger først til mølla-prinsippet.

Velkommen!