Bildet viser skisseaktige portrettstudier av mennesker som røyker, tenker og leser.
Erik Werenskiold, «Portrettstudier; Tre figurer ved pianoscene» (utsnitt), 1870-tallet.
Foto: Nasjonalmuseet/Anne Hansteen
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen
  • 25. oktober kl. 15.00–17.00

Denne onsdagen kan du oppleve skisser, scener og notater fra Harriet Backers tid som student i München på midten av 1870-tallet.

I München tok Backer til seg samtidens kunstneriske impulser, og ble godt kjent med blant andre Kitty Kielland, Eilif Peterssen, Erik Werenskiold og Christian Skredsvig. Hvordan så studenttilværelsen hennes ut i disse årene? Hvor dro Backer og vennene ut på kveldene og hva jobbet de med i atelierene sine på dagtid?

I studiesalen får du et inntrykk av stemningen, ideene og omgangskretsen som inspirerte Backer, i en formativ fase av hennes liv.

Onsdager mellom kl. 15 og 17 inviterer Nasjonalmuseet til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen. Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten. Første til mølla-prinsippet gjelder.

Velkommen innom!