Marie Aaen for Silkehuset, 1950-tallet.
Foto: Nasjonalmuseet/Frode Larsen
  • Nasjonalmuseets bibliotek og arkiv
  • 10. oktober 2023 kl. 18.00–19.00

Fullbooket!

Bli med på et dypdykk i Nasjonalmuseets dokumentasjonsarkiv for mote og tekstil!

Nasjonalmuseet forvalter i dag en omfattende samling av drakt, mote og tekstil. Dette inkluderer arven etter norske motehus, utvalgte høydepunkter fra den internasjonale motescenen, en kongelig draktsamling, vevnader og broderier, og tekstile installasjoner.

En annen komponent er dokumentasjonsarkivet, som rommer håndfaste ting som originaldesign og tegninger, broderiprøver, klippbøker og fotografier, i tillegg til mer forgjengelig materiale som invitasjoner, logoer og reklamer.

I dette dypdykket i arkivet får du se et utvalg fra dette rikholdige dokumentasjonsmaterialet fra den norske motehistorien i perioden 1930–1970: William Jensens klippbøker, en mappe broderiprøver fra Silkehuset, en håndfull skisser fra Vippen Poulsson og Molstad, Mathia Colletts tegnebok, samt en sjelden protokoll fra dronning Mauds garderobe.

Museets ansatte forteller om materialet, og hvilken rolle de ulike arkivaliene spiller i det daglige arbeidet med samlingen og museets utstillinger. Dette er skatter som sjelden vises, og som vi gleder oss til å presentere for Nasjonalmuseets medlemmer i museets bibliotek!

Arrangementet krever billett og er eksklusivt for medlemmer. Kun en billett per medlem. Det er ikke mulig å ta med en gjest på dette arrangementet.

Har du spørsmål om billett? Ta kontakt på billett@nasjonalmuseet.no

Har du spørsmål om medlemskap? Ta kontakt på medlem@nasjonalmuseet.no