Foto: UCL

Det fysiske arrangementet er fullbooket, men du kan fortsatt følge direktesendingen herfra.

Matrix ble opprettet i London i 1981 av en gruppe kvinnelige arkitekter. Disse var blant de første i verden som hadde hovedfokus på betydningen av kjønn i utformingen av rom og sted. Matrix arbeidet blant annet med deltakende design og tilbydde arkitekturhjelp til marginaliserte grupper. I tillegg utviklet de pedagogiske ressurser. Sammen skrev de pionerarbeidet Making Space. Women and the Man Made Environment (1984), der de kritiserte den mannlige planleggingsnormen. Nylig ble denne boka republisert.

I dette foredraget vil Boys fortelle om historien til og arven etter Matrix, og diskutere hvordan det er mulig å utvikle en mer inkluderende praksis.

Foredraget er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen Inn i fellesskapet, Nasjonalmuseets bidrag til årets Oslo arkitekturtriennale.

Det fysiske arrangementet er fullbooket, men du kan fortsatt strømme foredraget direkte fra denne siden. Foredraget foregår på engelsk og strømmes fra CNS-salen.

Om Jos Boys

Jos Boys er en av grunnleggerne av The DisOrdinary Architecture Project. Hun er opprinnelig utdannet arkitekt, men har også jobbet som journalist, forsker, konsulent, formidler og fotograf. Hun har også publisert flere bøker. For tiden er hun direktør for Learning Environments Equality, Diversity and Inclusion Centre (LEEDIC), The Bartlett UCL.

Se foredraget direkte her:

Jobber ... Jobber ...