Elias og Veronica Akselsen.
Foto: Dagmar Lovise Ånerud

Utstillingen Scandinavian Design og USA 1890 -1980 ser på hvordan reiser mellom Skandinavia og USA har påvirket design vi har rundt oss. Presentasjonen starter med den enorme utvandringen fra Norden fra slutten av 1800-tallet. Fokuset er på håndverkerne og kunsthåndverk. Med disse fikk USA nye impulser og ny kompetanse, som igjen skapte gjensidig utveksling over havet de neste hundre årene. Hvem var det som dro ut, og hvilke håndverk hadde de med seg? Hvem ble stående med karrierer og navn, og hvem forble uidentifiserte, og hvordan kan museer i vår tid sette lys på de glemte utøverne og de uskrevne historiene?

Denne dagen markerer vi romanifolkets dag i utstillingen, med en samtale med Veronica og Elias Akselsen, der de snakker om deres folk som kunnskapsbærere innenfor både håndverk og immateriell kulturarv og -utveksling.

Etter samtalen blir det konsert med Veronica og Elias.

Samtale: 12.30-13.00
Konsert: 13.00-14.00

Formidlere av romanifolkets kultur

Elias Akselsen (74) er en kjent vokalist og kulturformidler for romanifolkets kulturskatt. Han er ekte tater og oldebarn til taterkongen «Stor Johan». Elias har flere kritikerroste utgivelser bak seg og er blitt hedret for sitt engasjement med flere prestisjetunge priser og utmerkelser (statsstipendiat, nrk folkemusikkpris mm).
Hans datter Veronica Akselsen Lillesveen (36) ble tidlig introdusert for musikken og har arvet sin fars særegne evne til å formidle romanifolkets kultur. Hun har på lik linje med sin far flere kritikerroste utgivelser bak seg. Veronica har et stort ønske og et engasjement for å holde i live og videreformidle sin helt spesielle arv.

Scandinavian Design og USA 1890–1980

I denne utstillingen får publikum oppleve nesten hundre år med design som er blitt til gjennom reiser og møter mellom Skandinavia og USA. Vi blir nærmere kjent med hvordan identitetsbygging, trender og politikk virker inn på hvordan vi opplever gjenstandene vi har rundt oss.

Inngangsbilletten til museet gir også inngang til arrangementet. Begrenset antall plasser. Billetten kjøpes på museet.

Inngang fra Nedre Slottsgate (på baksiden av bygget).

Velkommen!