Maleri av en kvinne som leser brev i lyset fra lampe med rød skjerm.
Harriet Backer, «Aften, interiør» (utsnitt), 1890
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

Store solopresentasjoner i museale samlingsutstillinger har tradisjonelt vært forbeholdt mannlige kunstnere. I det nye Nasjonalmuseet brytes trenden med et eget rom viet Harriet Backer, en av Norges største malere. Kurator Vibeke Waallann Hansen tar for seg Backer-rommets hva, hvorfor og hvordan, med et særlig blikk på rommene kunstneren selv valgte å male.

Foredraget varer i 30-45 min. Vi setter av tid i etterkant til å besvare spørsmål fra kommentarfeltet.

Om publikum kan delta fysisk på arrangementet avhenger av smittesituasjonen knyttet til covid-19.

Foredraget strømmes direkte på museets Facebook-side og på YouTube.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag

Se opptak av foredraget her

Jobber ... Jobber ...