Maleri med fortvilet kvinne
Edvard Munch, «Aske», 1895
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

I 1891 kjøpte Nasjonalgalleriet sitt første verk av Edvard Munch. I dag består Nasjonalmuseets Munch-samling av 57 malerier, 164 grafiske blad og 15 tegninger.

Allerede i 1924 fikk kunstneren en egen sal viet hans bilder, og i forbindelse med Nasjonalgalleriets 100 års jubileum i 1937 ble en ny Munch-sal innviet. Denne har vært modell for det nye Munch-rommet i det nye Nasjonalmuseet, der skal 18 av Munchs betydeligste verk vises.

Høsten 2021 publiserer museet en ny bok som gir en samlet oversikt over alle verk av Edvard Munch i samlingen. Boken inneholder en grundig gjennomgang av forholdet mellom kunstneren Munch og Nasjonalgalleriet. Kuratorene Vibeke Waallann Hansen, Øystein Ustvedt, Wenche Volle og Mai Britt Guleng forteller om funn, tanker og overraskelser i arbeidet med både den nye Munch-salen og den nye boken.

11. juni 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.