Vidde med snø. Snøscootere og tre campingvogner på meier.
Fra episode fem av «Post-Capitalist Architecture TV» av Joar Nango og Ken Are Bongo, 2021 © Nango&Bongo
Foto: Ken Are Bongo

Velkommen til en spesialomvisning i utstillingen «Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek / Sámi arkitektuvragirjerájus» i Nasjonalmuseet – Arkitektur.

I forbindelse med Arkitekturfilm Oslo 2021 vil omvisningen denne søndagen ha spesielt fokus på episode fem av filmserien «Post-Capitalist Architecture-TV» av Joar Nango og Ken Are Bongo.

Episode fem er et dypdykk i Gumpiens historie, og hvordan den brukes i dag. En gumpi er en portabel gjeterhytte montert på meier, ofte brukt under vårflytting i reindrifta.

Omvisningen tar også for seg arkitekten og kunstneren Nangos prosjekt med å samle bøker om samisk arkitektur og byggeskikk, og urfolksarkitektur. Nangos bibliotek har fått navnet «Girjegumpi» etter det nordsamiske ordet for bok – «girji», og navnet på konstruksjonen reingjeterne bruker – «gumpi».