Fiona Tan. Tidens geografi
Museet for samtidskunst ønsker velkommen til utstillingen «Fiona Tan. Tidens geografi» av den internasjonalt anerkjente samtidskunstneren Fiona Tan. Vandreutstillingen er et samarbeidsprosjekt lansert av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Etter at utstillingen er ferdig i Oslo, reiser den videre til Mudam Luxembourg, MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main og Tel Aviv Museum of Art.
Minner og identitet, tid og sted
Selve kjernen i Fiona Tans kunstnerskap er hennes fascinasjon for identitetens foranderlighet, representasjonens lunefulle vesen og minnenes spill over tid og rom. Film- og videoverkene hennes utforsker forestillinger om individuell og kollektiv identitet i en stadig mer global verden, og de historiene og reisene som former slik identitet. Tidens geografi viser verk av Fiona Tan som undersøker minne- og identitetstematikken på fengslende måter.
I Nellie (2013), den nyeste videoinstallasjonen som vises på utstillingen, kaster Tan lys over historien til Cornelia van Rijn, Rembrandts uekte datter. Bare 16 år gammel utvandret hun til Batavia (dagens Jakarta) og gjorde da den motsatte reisen av den Tan selv gjorde fra Indonesia til Amsterdam. I dette verket har Tan laget et visuelt forførende portrett av den unge jentas isolerte og ensomme liv.
Fotografisk og filmatisk billedspråk
Fra Vox Populi-serien vil London-, Tokyo- og Sydney-utgavene være å se på Museet for samtidskunst, mens et fjerde verk fra serien, Vox Populi Norway, vil stilles ut på Stortinget. I Vox Populi («Folkets røst») har Tan lånt fotoalbum fra innbyggere i fem ulike byer. De som har bidratt med albumene sine, har dermed gitt kunstneren en helt enestående tilgang til hjemlige bilder som spenner fra fest og feiring til det mer hverdagslige. Tan har valgt ut og skannet flere hundre bilder fra disse albumene, og presenterer disse bildene i fotoinstallasjoner som viste frem et lekende tverrsnitt av byene og landene som serien avbilder.
Andre verk som vises på utstillingen, er bl.a. fotoinstallasjonen Changeling (2006) og videoinstallasjonene Diptych (2006–11), Provenance (2010) og A Lapse of Memory (2007).
Bilder av mennesker spiller nesten alltid en sentral rolle i Fiona Tans fotografier, filmer og audiovisuelle installasjoner. Like viktig for verkene hennes er språk og det skrevne ord, og det er Tan selv som skriver tekstene og essayene som ledsager filmene. Mange av verkene hennes defineres av en stadig veksling frem og tilbake mellom visuelle og bokstavelige meningsmuligheter. Tan ble født i Pekan Baru i Indonesia i 1966 og slo seg etter hvert ned i Amsterdam for å studere ved Gerrit Rietveld Academie og Rijksakademie van beeldende kunsten. Hun begynte å stille ut tidlig på 90-tallet og har høstet mye anerkjennelse for sine viktige bidrag til internasjonale biennaler og gruppeutstillinger. I nyere tid har hun holdt separatutstillinger på bl.a. Philadelphia Museum of Art (2014), Tokyo Metropolitan Museum of Photography og National Museum of Art, Osaka (2014) og BALTIC Centre for Contemporary Art i Gateshead i England (2015)
Kurator utstilling: Eva Klerck Gange
Kurator formidling: Camilla Frøland Sramek og Siv Hofsvang
Prosjektleder: Marthe Tveitan