Arkitekttegning av et hus
Per og Molle Cappelen (arkitektkontor), Rudolf Steinerskolen på Grav, 25. oktober 1972 © Cappelen, Per, Per og Molle Cappelen
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
  • 22. november 2023 kl. 18.30
  • Andre steder – Byens Tak, Youngstorget 2, Oslo
  • Begrenset antall plasser

Arkitektene Per og Molle Cappelen markerte seg med større prosjekter som for eksempel Steinerskolene i Bærum og Oslo på 1970-tallet. Med enkle bestandige prosjekter, ofte med tre som materiale, viser de hvordan man kan få mye ut av lite.

Philip Kvalbein og Eva Korsøen er et lite arkitektkontor i Bergen som har bemerket seg med en serie mindre eneboliger, der de med enkle materialer og hverdagslige byggemåter skaper en arkitektur som overbeviser om at den arkitekttegnede eneboligen passer for folk utover de bemidlede.

Denne kvelden får du høre mer om Kvalbein Korsøen i møte med arkitekturen til Per og Molle Cappelen.

Arkitektur på taket

Arkitektur på taket er en serie fagkvelder i samarbeid med Rodeo arkitekter og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Her møter du norske arkitektkontorer, som ser eget virke opp mot arkitekter som gjennom historien har påvirket norsk arkitekturs utvikling.

Velkommen til deg som er nysgjerrig på norsk arkitektur – og som vil tilbringe en kveld i selskap med den arkitekturen som ikke ellers er så synlig.

Dørene åpner kl. 16.30 og arrangementet starter kl. 18.30. Baren er åpen og det er mulig å bestille mat fra Folketeaterpassasjen.