Mennesker står på et skip i ring rundt begravelse
Carl Fredrik Sundt-Hansen, «En begravelse ombord», 1890
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 23. august 2021
  • Strømmes på Facebook og Youtube

Det mystiske og detaljrike maleriet En begravelse ombord er kanskje ikke så kjent for mange. Bildet byr på mange spennende historier om sjøfart og livet på havet, fra den tiden da den norske maleren Carl Fredrik Sundt-Hansen skapte verket på slutten av 1800-tallet. Hva ville kunstneren si med dette verket? Hva forteller bildet om tidens arbeidsvilkår? Hvem var menneskene som vi ser i bildet?

Verket er for tiden utstilt på Blaafarveværket, på Østlandet i Norge. Kuratorer på Blaafarveværket, Sandra Lorentzen og Sverre Følstad, vil snakke om bildet og interessen for havet og livet på sjøen i kunsten. Tord Ørnelund Nilsen, digital rådgiver i Nasjonalmuseet, er selv erfaren sjømann og vil bidra med sitt seilerblikk.

Når vi sender direkte på Facebook og YouTube 23. august, kan du stille spørsmål om verket i kommentarfeltet, og vi vil gjøre vårt beste for å få spørsmålene besvart av ekspertene.

Har du spørsmål allerede? Send oss ditt spørsmål allerede nå

Arrangementet foregår på engelsk, men vil tekstes på norsk etter direktesendingen. Opptaket vil publiseres på YouTube.

Tett på er en ny strømmeserie fra Nasjonalmuseet, hvor vi kommer tett på noen av høydepunktene i maleri- og tegningsamlingen.

Se opptaket av direktesendingen fra 23. august her

Jobber ... Jobber ...