Jeg har japanske tresnitt på veggen med kunstglass. De henger ikke lyst. Hvor mye vil fargene tape seg? Over hvor lang tid?
Du har allerede gjort mye riktig. Det er en klar forskjell på det å henge noe i et museum og det å henge noe på veggen hjemme. Du kan ikke utelukke alt dagslys og leve med lave lysnivåer i ditt eget hjem. Japanske tresnitt tenderer til å være ekstra lyssensitive på grunn av sine ofte organiske farger, og jeg har sett eksempler der det nesten er umulig å tenke seg hvilke farger som en gang var på trykket. Et kunstglass som filtrerer UV er et helt riktig preventivt skritt for å hindre falming. Og du skal helt riktig unngå å henge verket i direkte sollys.
Utover det er det nærmest umulig for meg å forutsi noe om graden av falming og hvor raskt dette vil skje under de forhold du beskriver. I museet forsøker vi derimot i stadig større grad å gjøre nettopp dette, ved å bruke microfading teknologi. Det gjør vi ved å la en maskin (MFT) måle hvor raskt endring kan skje, uten at dette kan ses med det blotte øyet. På den måten har vi et bedre informert grunnlag for å kunne forutse hvor lenge et verk kan vises, og i hvor høye lysnivåer det kan vises. Lysskader er kumulative og irreversible.
Hilsen Alexandra, papirkonservator.
- Jeg har et dåpsbilde som er over 20 år gammelt og er blitt veldig gult pga. nikotin. Hva kan jeg vaske/rense det med?
- Hvordan oppbevare over 100 år gamle bøker innbundet i lær?
- Har en akvarell fra 1820 med mugg på. Er det helseskadelig å oppbevare? Hvilke tiltak må jeg gjøre for å få det på veggen igjen?
- Jeg har rammet inn et kart. Nå har papiret blitt ujevnt bak glasset, muligens fukt? Hvordan får jeg kartet slett igjen?
- Hvordan skal jeg best ta vare på en gammel bibel fra 1809? Den ligger nå innpakket i en plastpose i bokhyllen.
- Jeg har japanske tresnitt på veggen med kunstglass. De henger ikke lyst. Hvor mye vil fargene tape seg? Over hvor lang tid?
- Hva er det dere har jobbet med fram mot det nye museet som har tatt lengst tid?