Studio Sløyd, «Monty», 2023 © Studio Sløyd
Foto: Simen Øvergaard

Designerne i Studio Sløyd og kunsthåndverkeren Elin Hedberg har utmerket seg innenfor sine felt og er tildelt årets priser fra Stiftelsen Scheibler.

– Stiftelsen Scheiblers priser er en av de største utmerkelsene av sitt slag i Norden. Nasjonalmuseet er glade for å være rammen rundt utdelingen og samtidig bidra med vår faglighet i juryeringen. Gjennom 30 år har først Kunstindustrimuseet, så Nasjonalmuseet samarbeidet med Stiftelsen Scheibler om å løfte fram utøvere i startfasen av karrieren. Vi gleder oss til å hedre årets prisvinnere, Studio Sløyd og Elin Hedberg, under prisutdelingen i november, sier direktør i Nasjonalmuseet, Ingrid Røynesdal.

Elin Hedberg, «Voksekraft», 2021 © Hedberg, Elin
Foto: Elin Hedberg

Stiftelsen Scheiblers priser deles ut hvert år i samarbeid med Nasjonalmuseet og består av to priser på 250.000 kroner til prisvinnerne. Prisene har blitt delt ut siden 1994 og har i løpet av disse årene bidratt til å støtte utviklingen av design, mote og kunsthåndverk i Norge.

– Det var veldig mange gode og aktuelle kandidater til prisen i år, noe som gjorde juryens arbeid vanskelig. Det har uansett vært en hyggelig prosess der vi har fått innblikk i nye kunsthåndverks- og designpraksiser i et variert og vitalt felt i Norge, sier juryleder og seniorkurator i Nasjonalmuseet, Denise Hagströmer.

Nasjonalmuseet har det faglige ansvaret for tildelingen gjennom en jury som består av seniorkurator og juryleder Denise Hagströmer (design), seniorkurator Knut Astrup Bull (kunsthåndverk) og kurator Hanne Eide (mote).

Den 13. november deles prisene på til sammen en halv million kroner ut i Nasjonalmuseet.

Designprisen til Studio Sløyd

Studio Sløyd, «Roggbif», 2024 © Studio Sløyd
Foto: Simen Øvergaard

Juryens begrunnelse: Studio Sløyd, som består av industridesignerne Herman Ødegaard og Mikkel Jøraandstad, er en design-duo som har markert seg på den norske designscenen. Det innovative studioets arbeid er forankret i en nordisk formtradisjon og miljøbevissthet. Samtidig utfordrer de etablerte oppfatninger om norsk designkultur og utforsker materialers egenskaper og taktilitet. De eksperimenterer med gjenstandenes konstruksjon, struktur, og farge – ned i minste detalj.

Studio Sløyds utforskende og sofistikerte bruk av tre, metall og tekstil i produktene har resultert i samarbeid med ledende norske produsenter. Duoen har fått oppmerksomhet på utstillinger i inn- og utland, samt mottatt utmerkelser for sin særegne formgivning.

Kunsthåndverkprisen til Elin Hedberg

Elin Hedberg, «Dragkraft», 2023 © Hedberg, Elin
Foto: Elin Hedberg

Juryens begrunnelse: Elin Hedberg arbeider med sentrale temaer innen kunsthåndverk. Hva er et materiales fysiske og visuelle egenskaper, og hvordan påvirker dette vår forventning til gjenstanden? Hvilken erkjennelse ligger i tilvirkningen, og hva kan tingene fortelle oss fra sitt eget liv?

Tre og metall er hennes foretrukne materialer. Hun utforsker objekter gjennom form, overflatebehandling og humor. Hedbergs objekter strekker seg mot oss. De oppfordrer oss til å utforske vår kroppslige og mentale omgang med brukstingene. Vår samtale med dem avdekker at vi er uadskillelige venner. Hedbergs praksis åpner på en unik måte opp tingenes verden for oss.

Stiftelsen Scheiblers priser i design, mote og kunsthåndverk

• Prisene skal stimulere utøvere som er i begynnelsen av sin karriere til videre faglig utvikling.
  • Prisvinnerne skal være virksomme i Norge, eller norske statsborgere med virke i utlandet.
  • Prisvinnernes praksis bør være i dialog med sin samtid og gi resonans innen design-, kunsthåndverks- eller motefeltet.
  • Mottakerne av prisen skal være fremragende innenfor, eller på tvers av disse disiplinene.
  • Vinnerne velges ut av juryen.

Stiftelsen Scheibler

Stiftelsen Scheibler er en allmennyttig stiftelse som årlig deler ut inntil 18 millioner kroner til sosiale og kulturelle formål, hovedsakelig i Oslo-området. Familien Scheibler var eier av W. C. Fabritius & Sønner AS som i sin tid var Norges største grafiske bedrift. De opprettet flere stiftelser som nå er samlet i Stiftelsen Scheibler. Gjennom salg av Fabritius-konsernet fikk Stiftelsen Scheibler en kapital som er forvaltet videre og danner grunnlaget for de årlige utdelingene.

Les mer om Stiftelsen Scheibler her