Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Prisen anerkjenner kunstnere og designere som er fremragende innenfor sitt felt.

Stiftelsen Scheibler deler hvert år ut to priser innenfor design, mote og kunsthåndverk. Prisen har blitt delt ut siden 1994 og har bidratt til å støtte utviklingen av design og kunsthåndverk i Norge.

Nasjonalmuseet har fra 2023 styrket samarbeidet med Stiftelsen Scheibler gjennom juryarbeidet.

Juryen består av:

Seniorkurator og juryleder Denise Hagströmer (design)
Seniorkurator Knut Astrup Bull (kunsthåndverk)
Kurator Hanne Eide (mote)

8. november deles både prisene for 2022 og 2023 ut. Det utgjør til sammen en million kroner til norsk design, mote og kunsthåndverk.

Om Scheiblers priser for design, mote og kunsthåndverk

• Prisene skal stimulere utøvere som er i begynnelsen av sin karriere til videre faglig utvikling.
  • Prisvinnerne skal være virksomme i Norge, eller være norske statsborgere med virke i utlandet.
  • Prisvinnernes praksis bør være i dialog med sin samtid og gi resonans innen design-, kunsthåndverks- eller motefeltet.
  • Mottakerne av prisen skal være fremragende innenfor, eller på tvers av disse disiplinene.
  • Vinnerne velges ut av juryen.

Om Stiftelsen Scheibler

Stiftelsen Scheibler er en allmennyttig stiftelse som årlig deler ut 12-14 millioner kroner til sosiale og kulturelle formål, hovedsakelig i Oslo-området. Stiftelsen ble etablert av familien Scheibler. De eide i sin tid W. C. Fabritius & Sønner AS som tidligere var Norges største grafiske bedrift.