Bærekraft i Nasjonalmuseets butikker
Butikkene i Nasjonalmuseet fokuserer på bærekraft blant annet ved å velge lokale og ansvarlige samarbeidspartnere, bruke nedbrytbar emballasje og gjenbruke rester fra byggeprosessen.
Nasjonalmuseet er bygget med hensyn til bærekraft, og med mål om lavest mulig klimautslipp både i byggefasen og i driften av bygget. Bærekraft er også noe som preger museumsbutikkene. Her finner du håndplukkede designprodukter, gjerne kortreiste, fra aktører som er opptatt av å skape kvalitetsprodukter med lang levetid. Flere av disse aktørene har en produksjon som viser et betydelig ansvar og engasjement overfor jorda vår, og menneskene som står bak produktene.
Nasjonalmuseet er et Miljøfyrtårn, men hva innebærer det?
I oktober 2021 mottok Nasjonalmuseet sertifisering som Miljøfyrtårn. Det betyr at museet tilfredsstiller en rekke klima- og miljøkrav, og at det jobbes målrettet for å forbedre museets miljøprestasjoner innenfor arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Som et Miljøfyrtårn er vi forpliktet til å etterstrebe en bærekraftig drift i alle deler av museet - også i museumsbutikkene.
Velger ansvarlige samarbeidspartnere
Miljøbevissthet er likevel ikke noe nytt for Nasjonalmuseets butikker. Det er i en årrekke jobbet aktivt med å velge leverandører og samarbeidspartnere som har en bærekraftig miljøprofil. Når det gjøres innkjøp til våre butikker letes det etter samarbeidspartnere som har en ansvarlig og transparent produksjon, en god miljømerking, og et bevisst forhold til materialebruk både i produkter og emballasje. Museet ønsker hele veien å handle så lokalt som mulig, og mange av produktene i butikkene er produsert i Oslo-området. Vi har også som mål å støtte små firmaer, designere og kunsthåndverkere i Norge.
Produsent med forbilledlig engasjement for mennesker og miljø
Felles for flere av museumsbutikkenes leverandører er at de har et ekstra stort engasjement omkring det å sette mennesker og miljø i fokus. De har også et sosialt engasjement som bidrar til positive ringvirkninger for samfunnet. Bokhari, som produserer handlenettene våre, er et godt eksempel på dette.
I over 30 år har Bokhari vært en hjørnesteinsbedrift for lokalsamfunnet i Sultan Town, Pakistan. Gjennom Bokhari sikres hundrevis av håndverkere, de fleste kvinner, trygge og gode arbeidsplasser. I 1996 åpnet de LAMS-skolen slik at barna til de ansatte skulle få utdanning. Skolen ligger vegg i vegg med veveriet, og bidrar med kvalitetsutdanning for til sammen 700 gutter og jenter. Mange av disse barna er de første i sine familier som lærer å lese og skrive.
Bokhari lanserer årlig et nytt bærekraftinitiativ. De senere årene har de blant annet lagt til rette for rent drikkevann til over 5000 av lokalsamfunnets innbyggere gjennom bygging av et vannrenseanlegg med offentlig tilgang. De har også installert solcelleanlegg på skolens tak, som bidrar til at skolen og veveriet er selvforsynt med fornybar energi. Overskuddsstrøm fra dette anlegget føres tilbake lokalsamfunnet.
Bokhari sin visjon er å alltid velge de mest bærekraftige løsningene – for miljøet og samfunnet. Helt siden 1990-tallet har de brukt resirkulerte materialer i sin produksjon. Som en av veldig få leverandører, er den resirkulerte bomullen deres 100% ren bomull – uten noe polyester eller annet kunstig materiale blandet inn i det. Bomullen som brukes er ofte avkutt fra lokal tekstilindustri, eller gamle tekstiler som har fått nytt liv. Restene resirkuleres ved at stoffet rives opp, spinnes om og deretter veves til stoffer, som videre brukes til produkter som handlenett for Nasjonalmuseet!
Handlenettene vi har fått produsert gjennom Bokhari, er dekorert med kjente motiver fra samlingen. Vi har også handlenett i ulike farger med Nasjonalmuseets logo.
Produkter av byggeprossesens restmaterialer
Å bevisst velge bedrifter som har en bærekraftig profil, er én del av arbeidet våre butikker gjør når det kommer til å være miljøbevisste. En annen er å redusere avfall. Under byggingen av det nye Nasjonalmuseet har det vært fokus på å redusere utslippene og miljøpåvirkningen en slik byggeprosess kan ha. Under byggingen av det nye Nasjonalmuseet ble utslippene redusert med hele 46,7 prosent sammenlignet med tilsvarende byggeprosjekter. Det er likevel ikke til å unngå at det blir noe avkapp og restmateriale fra en så stor byggeprosess. Med dette oppsto ideen om å få restene fra kvalitetsmaterialene til å leve videre i nye former, framfor å bli avfall. Resultatet ble blant annet en smykkeserie i samarbeid med Moore, og eikefjøler produsert av Gamle Oslo Tre & Tekstil (GOTT).
Et smykke av skiferstein
Smykkene er laget av rester fra den norske skifersteinen, fra Oppdal, som dekker fasaden på museumsbygget. Når du besøker museumsbutikken har du altså muligheten til å kjøpe med deg et lite stykke av Nasjonalmuseet. Smykkene har et røft, upolert og kantete uttrykk, og den robuste natursteinen har et flott spill i seg. Hver og en ser helt unik ut, så her kan du selv velge ut din favoritt.
Eikefjøler av gulvrester
I butikken vil du også finne eikefjøler laget av rester fra eikegulvet inne i museet, designet av Imke Tschentke. Fjølene egner seg fint som både serveringsbrett og som en skjærefjøl i hverdagen. Målet var å produsere eikefjølene så lokalt som mulig, og det lot seg gjøre i samarbeid med GOTT. Bedriften er en vekstbedrift, heleid av Oslo Kommune. De har som mål å skape varige arbeidsplasser til yrkeshemmede innbyggere i kommunen. Eikefjølen kommer i et begrenset opplag, og den selges kun i hovedbutikken i Nasjonalmuseet.
Ny og nedbrytbar emballasje
I fornyelsen av emballasje og innpakningspapir til butikken falt valget på papir og bioposer som er 100% biologisk nedbrytbare og komposterbare.
Gavepapiret er dekorert med motiver fra Gerhard Munthe, og vil også selges i mindre ruller i butikken. De samme motivene vil du også finne igjen på notatbøkene som også er produsert lokalt med papir fra Hellefoss Paper AS i Hokksund.
Gjenbruk i butikkinteriør
Da butikken i Mellomstasjonen ble pusset opp i 2021 var det en selvfølge at gjenbruk skulle prege interiøret i butikken. Her er for eksempel nesten alle de fargerike monterne gjenbruk av gamle utstillingsmontre. Bak designet står Karl Marius Sveen hos Spinn Interiør. Designet vil du også se at går igjen hos Bollebar - den populære og barnevennlige kaféen som hører sammen med Mellomstasjonen.