Frida Hansen, Det norske Billedvæveri (produsent), «Kveder», 1903
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Blomstene og hagen var kunstneren Frida Hansens (1855–1931) store inspirasjon gjennom livet. Doktorgradsprosjektet «Floral entanglements: Frida Hansen’s weaving and gardening practices» ser nærmere på vevingen og hagearbeidet hennes og spør om disse kreative aktivitetene kan forstås som økokulturelle praksiser som synliggjør relasjoner mellom mennesker og natur.

Hansen var en sentral figur under 1890-tallets norske vevrenessanse, samt en av Skandinavias mest fremtredende art nouveau-kunstnere. Hun omfavnet tidens fornyede interesser for kunsthåndverk og blomsterornamentikk, og hennes lidenskap for blomster inspirerte og fulgte henne gjennom hele livet. Som ung anla hun et storslått hageanlegg rundt familieeiendommen i Stavanger, og senere så hun hagedrømmen vekkes til live igjen i de vevde teppene sine, spesielt i de transparente portierene laget i hennes egen «åpne veving». Plantenes verden påvirket også teppenes materielle egenskaper; de hadde rike fargeuttrykk som Hansen utviklet ved hjelp av tradisjonelle plantefargingsoppskrifter som hun samlet fra gamle bondekoner på Jæren og i Ryfylke.

Med tanke på forkjærligheten for håndarbeid og tekstilkunst som vi ser både i vår egen miljø- og bærekraftfokuserte samtid og i Hansens tid med intensivert industrialisering, utforsker dette prosjektet hva Hansens veving og hagearbeid kan fortelle om tekstilkunstens egenskaper og dens forhold til naturens komplekse, sammenvevde systemer. Det ser nærmere på veving og hagearbeid som kreative aktiviteter knyttet til hjemmets sfære, og i dialog med nye teorier om kjønn, miljø, materialitet og tekstil, analyseres materialene, teknikkene, naturelementene og de kulturelle assosiasjonene som er forbundet med disse aktivitetene. Prosjektet har som mål å sette søkelys på fortellingene om menneske-natur relasjoner i Hansens tepper, samt på miljøaspektene ved hennes kunstneriske praksis.

Frida Hansen, «Eventyrslottet», 1907
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Videre lesing

Anniken Thue, Frida Hansen: en europeer i norsk tekstilkunst omkring 1900. Universitetsforlaget, 1986.

Anniken Thue, Frida Hansen (1855–1931) – europeeren i norsk vevkunst. Kunstindustrimuseet i Oslo, 1973.

Hanne Beate Ueland (red.), Frida Hansen: art nouveau i full blomst. Stavanger kunstmuseum, 2015.

Mathilde Sprovin, Kunstvæversker og arkitekter: kvinner i estetiske fag omkring 1900. Dreyers forlag, 2022.