Mark Rothko. Malerier på papir
Mark Rothkos fargesterke og skimrende malerier revitaliserte den abstrakte kunsten og gjorde han til en av de viktigste kunstnerne i det forrige århundre. Med nærmere 80 arbeider er utstillingen i Nasjonalmuseet den første store presentasjonen av Rothko i Norden.
Maleri eller tegning?
Tragedie, sorg, ekstase og glede var noen av temaene Rothko forsøkte å uttrykke. Han ble mest kjent for sine ruvende, abstrakte malerier på store lerret. Mindre kjent er det at han også malte omtrent 1 000 verk på papir.
Maleriene på papir utfordrer etablerte forestillinger om hva som er maleri og ikke, og viser en side ved Rothkos kunstnerskap som først nylig har fått mer oppmerksomhet. Motivene spenner fra landskap, portretter og surrealistiske prosjekter til hans karakteristiske, rektangulære fargefelt.
Mot et nytt språk
I am interested only in expressing basic human emotions – tragedy, ecstasy, doom ...
Mark Rothko, Writings on Art: Mark Rothko, 2006, s. 119
Rothko mente at de abstrakte maleriene hans handlet om menneskers grunnleggende følelser. Han var opptatt av å utvikle et personlig og egenartet uttrykk for emosjonelle tilstander og eksistensielle forhold. Maleriene skulle gjerne vises uten glass og ramme for å gi betrakteren mulighet til å komme tett på verket.
Utstillingen tar for seg fire sentrale perioder hvor malerier på papir ble viktige for Rothkos kunstneriske utvikling og søken etter et eget språk. I Lyshallen får du se denne utviklingen, som pågikk gjennom hele kunstnerskapet.
Et unikt innblikk
Etter et hjerteinfarkt i 1968, ble Rothko oppfordret til å arbeide med mindre krevende materialer og formater. De to påfølgende årene økte produksjonen av malerier på papir betraktelig.
Verkene fra denne tiden var dominert av en redusert, mørk fargeskala med mye sort, brunt og grått. Men flere av verkene hadde også lyse toner av lilla, rosa og blått. De mørke fargene knyttes ofte til Rothkos psykiske helse, ustabile livsstil og til slutt selvmord i 1970.
I nyere tid har produksjonen hans vist seg å være større og mer variert enn tidligere antatt. Utstillingen byr derfor på et ekstraordinært og mer sammensatt innblikk i arbeidene Rothko produserte i sine siste leveår.
Om utstillingen
Utstillingen er organisert av National Gallery of Art i Washington i samarbeid med Nasjonalmuseet. Utstillingen åpnet i National Gallery of Art 19. november 2023, og vises i Nasjonalmuseet til og med 22. september 2024.
Med utstillingen følger også to bøker: «Mark Rothko. Paintings on Paper» (National Gallery of Art/Yale University Press, 2023) skrevet av Adam Greenhalgh, kurator ved The National Gallery of Art i Washington D.C, og «Mark Rothko. En røff guide» (Nasjonalmuseet, 2024). Sistnevnte er skrevet av Nasjonalmuseets kuratorer Øystein Ustvedt og Karianne Ommundsen og er en A til Å-guide til Mark Rothko og hans kunst.
Bli bedre kjent med kunstneren i boka «Mark Rothko. En røff guide»
Utforsk utstillingen i 3D
Presseomtale
– Mark Rothko på Nasjonalmuseet: Slukt inn i fargen.
Carina Elisabeth Beddari, Morgenbladet 26.07.24
– A New Side of Rothko Emerges in a Show of His Intimate Works on Paper.
Vivienne Chow, Artnet 19.07.24
– Indeed, Rothko’s works are soul-stirring, and the National Museum’s exhibition brings that emotion to the forefront.
Billie Miro Breskin, Vogue Scandinavia 17.05.24
– Å se maleriene hans er som å stirre inn i en følsom hukommelse.
Alma Holtvedt, Aftenposten 22.05.24
– At den som tar steget opp til og inn i disse bildene, vil få øye på noe givende, går jeg imidlertid så langt som til å garantere.
Kåre Bulie, Klassekampen 22.05.24
– Tilsynelatende så enkelt og lett å gripe, men samtidig så mystisk og ubegripelig. Ååå, for en utstilling!
Mona Pahle Bjerke, NRK 21.05.24
– Med Mark Rothko-utstillingen har Nasjonalmuseet skaffet seg en verdig konkurrent til suksessutstillingen med Britta Marakatt-Labba.
Lars Elton, Dagsavisen 18.05.24
– Rothkos kunst treffer en lengsel i nåtiden
Sara Jacobsen Høgestøl, Vårt Land 17.05.24
– Åpner opp om det 20. århundrets mest spektakulære kunststrid
Regine Stokstad, D2 8.05.24
Prosjektleder: Amalie Nordberg Juel
Kurator samling og utstilling: Øystein Ustvedt
Kurator formidling: Karianne Ommundsen
Pressekontakt: Mari Grinde Arntzen