Forteller:
Fra midten av 1700-tallet slår Paris an tonen for harpen som tidens nye moteinstrument, forteller kurator ved Nasjonalmuseet, Cathrine Lorange
Cathrine Lorange:
Og den blir ikke mindre populær av at dronning Marie Antoinette var en begeistret harpespiller.
Forteller:
Til venstre for denne rikt dekorerte harpen ser du et portrett av harpens første eier, franske Louis Claude le Normand de Bretteville
Cathrine Lorange:
Med blikket vendt mot oss – møter vi en mann i 30-årene, som iscenesetter seg selv - sosialt og intellektuelt. Han er ikledd siste mote. Håret er krøllet og pudret, og bøkene i bokhyllen forteller om litterære interesser - eller i hvert fall et ønske om å fremstå slik.
Og han spiller på harpe. Slike harper var luksusgjenstander. Og selvfølgelig har Le Normand de Bretteville ønsket å la seg portrettere med sin.
Forteller:
20 år senere er det revolusjon i Frankrike. Som kongetro offiser flykter Le Normand de Bretteville med sin familie til Danmark. Hans etterkommere lever videre i Danmark og Norge i dag.
Cathrine Lorange:
Og med på flyttelasset er også portrettet og harpen, og mange år senere blir disse donert til museet; portrettet i 1923 og harpen i 1953.
Lite visste den unge mannen fra den gang da at både portrettet av ham og harpen skulle gjenforenes som museumsgjenstander.