Forteller:
Hva er en kjekkas? Her er en kjekkas.
På syttenhundretallet var smale skuldre, svai rygg, silkekledte legger, broderier og blonder, uttrykk for maskulinitet. Slik trippet en delikat antrukken franskmann med myke trekk, Francois Puissant de la Villeguérif som han het, mandig og sikkert myndig, omkring i Paris.
Adam Schjølberg er en norsk frisør, komiker, og forfatter. Adam ser på portrettet av denne franskmannen og sier:
Adam Schjølberg:
Hvis man ser på Francois, så ser man jo dette man jo håret som enten er parykk eller sitt eget hår og det er antageligvis tupert, det er brukt langt tid på frisyren hver morgen. Man brukte jo pudder for å endre fargen, den grå tonen som også igjen kanskje står for visdom, ikke sant, dette grå håret forbinder vi jo med visdom på en eller annen måte, og intellekt, ikke minst: Velstand.
Forteller:
Klær og kropp sier mye om hvem vi er, og hvem vi vil være. Spesifikke klær kan plassere oss i spesifikke sjikt, vise hvilken samfunnsklasse vi tilhører, eller ønsker å tilhøre.
Janne Helene Arnesen er drakthistoriker ved Nasjonalmuseet. Hun sammenlikner maleriet med illustrasjoner av drakter fra kongens hoff i Frankrike, og sier:
Janne Helene Arnesen:
Tar man parallellen til han som er portrettert her, så har han jo tilsynelatende en drakt som man ser på moteplansjer fra tiden. Den spesifikke moteplansjen er nær identisk til hans, med den lilla-aktige frakken og den hvite vesten og matchende bukser, med disse fine løkkene på frakken, og den er fra Ludvig XVI´s hoff, står det spesifikt i moteplansjen, så enten han tilhørte hoffet direkte, eller hadde visse, hva skal jeg si, forventninger i livet, så bruker han jo klærne til å si at: jeg er innenfor makteliten i Nord-Frankrike. Jeg er en av dem.