Forteller:
Tenk at en tekanne kan romme historier om den industrielle revolusjonen, om japanske håndverkstradisjoner og om hvordan én mann forandret designhistorien.
Seniorforsker ved Nasjonalmuseet, Widar Halén, forteller:
Widar Halén:
Denne enkle fantastiske tekannen er designet av Christopher Dresser i 1877, samme året som han kom hjem fra Japan på en lang reise, han hadde vært der i fem måneder, invitert av keiseren faktisk, til å gi råd om hvordan man skulle utvikle Japans industrier. Så han hadde sett mange fabrikker, mange verksteder og fått massevis av impulser.
Og det han så var jo at designen var veldig forenklet i Japan. Den enkle formen var jo noe som japanerne hadde utviklet til det sublime, og den tok han til seg. Og det ser vi jo også her.
Selve formen er faktisk sånn som vi kjenner japanske tekanner - den er altså litt koniske formen, men så med et helt flatt lokk, som jo var veldig vanlig der, mens i Europa brukte man mye mer runde lokk, eller lokkene hadde en blomst på toppen eller et eller annet sånn galskap på toppen.
Det var vanskelig å holde dem fordi de hadde mange ornamenter, selv på hanken. Victoriatiden var jo veldig ornamentrik og flamboyant i uttrykket, mens han da tar dette ned helt til den enkleste form, og mener da at man må ta den enkle formen og det funksjonelle i designen slik at man også kan masseprodusere det for å det kan nå fram til alle.
Forteller:
Christopher Dresser hentet inspirasjonen fra Japan, han utnyttet den industrielle revolusjonens nyvinninger og designet alt til husets interiør, fra suppeskåler og glassvaser til tapeter og møbler - produkter som ble produsert i rundt 70 forskjellige fabrikker. Dresser blir ofte kalt verdens første industridesigner.