N°4-1967 Montagne transparente

Anna-Eva Bergman
314
2 min
Anna-Eva Bergman, « N°4-1967 Montagne transparente / Gjennomsiktig fjell», 1967 © Bergman, Anna-Eva / BONO Foto: Stiftelsen: Hartung-Bergman

Transkripsjon

Skuespiller som Anne-Eva Bergman:

«Natten var ubeskrivelig. Den overgikk alt jeg kunne forestille meg. Herligste sol hele natten mens vi gled inn og ut av alle Lofotens underligste trolske vesener. Et strålende, kraftfullt, usannsynlig eventyr. Det er som om fjellene er transparente, intet er stofflig mer». 

 

Forteller: 

Dette skrev Anna-Eva Bergman fra sin første reise til Nord-Norge i 1950. Møtet med landskapet, naturen og de lyse nettene, gjorde et uutslettelig inntrykk på henne. 

 

Erfaringene fra reisen skulle bli kimen til bilder utført i årene fremover. 

 

I 1950 skriver hun seg gjennom inntrykkene og en visjon om et maleri trer frem. «Et mer inspirerende landskap å male abstrakt har jeg aldri sett.», skrev hun. 

 

I 1952 satte hun kursen for Paris og gjorde Frankrike til sitt nye hjemland, med seg tok hun minnet om norsk natur.  

 

I 1964 gjentok hun reisen mot nord, denne gang sammen med ektemannen den tysk-franske kunstneren Hans Hartung. På ny opplever hun landskapet, skiftningene og lyset. På denne turen fotograferte de begge to og kom hjem til Paris med tusenvis av fotografier.  

Bildene ble et viktig grunnlag for serien av malerier utført i Frankrike. Inntrykkene ble omsatt til fremstillinger av abstraherte fjellformasjoner, øde, nærmest golde landskap, rike på kontraster og materialitet.