Norsk Arkitekturmuseums historie
Norsk Arkitekturmuseum (NAM) ble opprettet i arkitekturvernåret 1975 av Norske Arkitekters Landsforbund (NAL). Målet var å fremme norsk arkitektur gjennom utstillinger, publisering og bevaring av arkivmateriale skapt av norske arkitekter.
Tekst av forskningsarkivar Anita Kongssund
Arkitektursamlingen er Norges største og består av mer enn 300 000 artefakter fra 1830-åra og fram til i dag.
Inspirasjonen bak opprettelsen kom fra tilsvarende museer i Sverige og Finland. Allerede i 1910, 1919 og 1934 hadde henholdsvis arkitekt Carl Berner, Nasjonalgalleriets direktør Jens Thiis og byplansjef Harald Hals foreslått å opprette et museum for arkitektur. Da ingen offentlige arkiver tok vare på arkitekturhistorisk materiale, tok Norske Arkitekters Landsforbund i 1974 selv initiativet. De første årene holdt museet til i NALs lokaler i Josefines gate i Oslo, hvor arbeidet ble ledet og utført av NALs ansatte. I 1980 ble arkitekt Elisabeth Seip ansatt som direktør, og museet gikk inn i en ny fase. Formålet var å samle, bevare, dokumentere, formidle og forske på arkitektur fra 1800-tallet og framover.
Samlingen
Kjernen i samlingen består av originalt arkivmateriale skapt gjennom norske arkitekters praksiser som utøvende arkitekter. Ingen offentlige arkiver var på denne tiden opptatt av å bevare denne type dokumentasjon og arkitekturhistorisk materiale. Museets samling har en unik betydning som kilde for forståelsen av nyere norsk arkitekturhistorie. Et av de første arkivene som ble innlemmet i samlingen, var det store tegningsarkivet etter Henrik Bull.
Riksantikvaren ved daværende riksantikvar Stephan Tschudi Madsen og arkivleder Luce Hinsch var viktige støttespillere i oppbyggingen av samlingen. I årene som fulgte, vokste den med over 70 arkiver gitt i gave til museet. Da museet flyttet fra Josefines gate, besto den av 200.000 tegninger, fotografier og modeller fra noen av Norges mest anerkjente arkitekter.
Utstillinger i Oslo
Norsk Arkitekturmuseum hadde bare plass til små utstillinger i Josefines gate. De større ble derfor vist i andre lokaler i byen, som Rådhuset, Studenterlunden, Vestbane-bygningen, Aker Brygge og Galleri Oslo, og Bryggens Museum i Bergen.
Utstillingene spente fra historisk arkitektur til samtidsarkitektur. De viste enkeltarkitekters arbeider eller tok for seg aktuelle temaer, bygningstyper, områder, markerte jubileer, priser og arkitektkonkurranser.
Enkelte utstillinger var basert på materiale fra museets samling, mens flere var produsert i utlandet.
Den første egenproduserte utstillingen, «Vaar i Norge. Arneberg og Poulsson», var det første store løftet for museet. Utstillingen, som ble åpnet av kong Olav i Oslo Rådhus i 1982, ble et vendepunkt da den nådde et større publikum ut over arkitektenes egen krets.
Vandreutstillinger
I 1979 ble de første vandreutstillingene sendt utenlands: «10 år norsk arkitektur, 1978», etterfulgt av utstillinger om Sverre Fehn, samt Arneberg og Poulsson.
I 1986 startet et mangeårig samarbeid med Utenriksdepartementet om presentasjon av norsk samtidsarkitektur i utlandet. Samme år ble de to utstillingene «Norwegian Wood» og «Contemporary Norwegian Architecture 1975–1985» sendt på vandring.
To utstillinger jaktet på nye arkitekturtalenter med titlene «20 under 40» og «Ung og lovende».
Utstillingskataloger ble vanligvis utgitt i samarbeid med NALs tidsskrift Byggekunst. Museets viktigste publikasjon var årboka Arkitektur i Norge, ble utgitt fra 1988. Museets arkitekturkalender, som første gang ble utgitt i 1982, presenterte utvalgte tegninger fra egen eller eksterne samlinger.
I 1979 var NAM medstifter av International Confederation of Architectural Museums (ICAM), et internasjonalt nettverk av arkitekturmuseer- og arkiver. Gjennom ICAM har museet i alle år hatt et inspirerende samarbeid med søster-museer og samlinger i utlandet. Fra 1981 har NAM og senere Nasjonalmuseet vært sekretariat for Houens fonds diplom, den høyeste utmerkelsen i norsk arkitektur.
Kongens gate 4 og ny direktør
I 1993 flyttet Norsk Arkitekturmuseum inn i nye lokaler i Kongens gate 4, sammen med Norsk Form. Arkitekt Ulf Grønvold ble ansatt som ny direktør.
Arbeidet med samlingen foregikk i Kongens gate. Magasin ble innredet i et egnet lokale i Rådhusgata, i tilknytning til Riksantikvarens lokaler.
I første etasje i Kongens gate delte NAM utstillingslokaler med Norsk Form. I praksis ble dette løst ved å vise utstillinger annenhver gang. En stilltiende avtale mellom Norsk Arkitekturmuseum og Norsk Form var at NAM konsentrerte seg om arkitektur med «stor A», mens Norsk Form tok seg av dagliglivets arkitektur og design.
Åpningsutstillingen «Arkitektenes århundre» viste utvalgte prosjekter fra det 20. århundret og var en aktualisering av samlingen i kombinasjon med innlånte tegninger.
«Historiens Hus»
I 1997 åpnet basisutstillingen «Historiens Hus. Norsk arkitektur gjennom 1000 år».
Utstillingen ga museet en unik mulighet til å lage et fast tilbud til formidling av norsk arkitekturhistorie.
Her ble hovedverk i norsk arkitektur presentert. Gjennom tekster, modeller, tegninger og foto ble den arkitektoniske nasjonale og regionale utviklingen belyst i en større samfunnskontekst. Dette var museets største faglige og økonomiske løft til da, og ble en særegen formidlingsarena, besøkt av så vel skoleklasser som allmenheten og turister.
To storsatsninger i utlandet
i samarbeid med Utenriksdepartementet I 1997 ble Sverre Fehn invitert til å stille ut i den prestisjetunge basilikaen i Vicenza tegnet av Palladio. Utstillingen «Sverre Fehn – Architect» ble produsert på rekordtid. Utstillingen ble de kommende årene vist mange steder verden over.
I 2002, samme år som Biblioteket i Alexandria tegnet av Snøhetta åpnet, hadde utstillingen «The new Bibliotheca Alexandrina» sin første visning. Stedet var Institut du monde arabe i Paris, et museum og forskningssenter for arabisk kultur tegnet av Jean Novel
I 1991, på initiativ fra Norsk Arkitekturmuseum og Arkitekturmuseet i Stockholm, ble det for første gang arrangert en arkitekturutstilling i Den nordiske paviljongen i Venezia. Den viste arbeider av to arkitekter, Sverre Fehn fra Norge og Jan Gezelius fra Sverige. I 1996 kom Arkitekturbiennalen i Venezia i gang for fullt og fra 2000 har den funnet sted regelmessig. Siden 1996 har arkitekturmuseene i Finland, Sverige og Norge samarbeidet om utstillingene i Den nordiske paviljongen.
I 2003 deltok Norge for første gang på Arkitekturbiennalen i São Paulo. Utstillingen «Sverre Fehn – Architect» fikk den mest prominente plasseringen i den enorme hallen tegnet av Oscar Niemeyer og ble regnet som Biennalens høydepunkt. «Contemporary Norwegian Architecture 1995–2000» ble også vist.
Fra privat til offentlig stiftelse
Museets økonomi var stadig under press. Årlig bidro NAL med en grunnbevilgning, men til alle prosjekter måtte eksterne midler skaffes til veie. Helt fra opprettelsen var ambisjonen at museet skulle bli et offentlig anliggende. I 1989 fikk museet bevilgning over statsbudsjettet, og 1. januar 1998 ble det skilt ut fra NAL og etablert som en selvstendig stiftelse. Den skiftet etter hvert navn til Arkitekturmuseet og fikk status som et nasjonalt museum for byggekunst. Museets styre har bestått av dyktige og innflytelsesrike fagpersoner fra flere deler av landet. Riksantikvaren hadde fast plass i styret.
I 2003 ble Arkitekturmuseet en del av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, som ledd i den statlige reformen av de kunst- og kulturhistoriske museene. Forut for denne store organisatoriske endringen, arbeidet styret og ledelsen i Arkitekturmuseet for en egen museumsbygning, innredet for formålet.
Grosch og Fehn
Til 200-års jubileet for arkitektens fødsel i 2001, ble Grosch-medaljen opprettet. Ved siden av Linstow, slottsarkitekten, var Christian Heinrich Grosch den ledende arkitekten som virket i Norge i første del av 1800-tallet. Den første tildelingen av Groschmedaljen gikk til Norges ledende samtidsarkitekt, Sverre Fehn.
Samtidig ble utstillingen «Christian H. Grosch 1801– 1865. Arkitekten som gav form til det nye Norge» vist.
Bankplassen 3
Museet hadde behov for større og mer hensiktsmessige lokaler og lanserte Bankplassen 3. Planene vakte liten entusiasme hos Kulturdepartementet, ettersom det ville innebære et stort økonomisk løft og forstyrre Museumsreformens intensjoner om å samlokalisere fire statlige museer, deriblant Arkitekturmuseet på Tullinløkka. Konstellasjonen «Grosch og Fehn» var likevel et symbolmettet, salgbart grep som fikk bred oppslutning i media. Finansmannen Jens Ulltveit-Moe beseglet planene ved å donere 37,5 millioner kroner til et tilbygg: «Ulltveit-Moe paviljongen».
I 2008 flyttet Arkitekturturmuseet inn i den eldste av Norges banks filialer, tegnet av Grosch, ferdigstilt i 1830. Sverre Fehn tegnet den nye utstillingspaviljongen og sto for restaureringen sammen med Riksantikvaren. Bygningen fikk navnet Nasjonalmuseet – Arkitektur.