Knud Knudsen, «Nordkap», 1885.
Foto: Nasjonalmuseet

I siste halvdel av 1800-tallet ble Norge et attraktivt reisemål for utenlandske turister. Reisesuvenirene de tok med seg hjem var det ofte fotografen Knud Knudsen som sto for.

Turistene var ute etter det samme som cruiseskip- og bobilturistene som kommer til Norge i dag: spektakulære utsikter, fossefall, fjorder og fjell.

Denne ruten er markert i gult i kartet under. Åpne kartet i nytt vindu ved å klikke på ikonet oppe i høyre hjørne.

Knudsen ble født i Odda i 1832. Han studerte fruktdyrking i Tyskland, men ble bitt av fotobasillen og åpnet portrettstudio i Bergen da han vendte tilbake til Norge. Snart begynte han å reise Norge rundt med kameraet, og det finnes knapt en fjordarm han ikke har dokumentert. Knud Knudsen etterlot seg rundt 15.000 fotografiske motiver, og mange av dem finnes i Nasjonalmuseets samling. Han fotograferte folk i bygdene, laget byprospekter, og ikke minst fulgte han turistrutene med skysstasjoner, hoteller, toglinjer, stavkirker og svimlende utsikter.

Knudsen så et marked i turistene som strømmet til Norge i sommersesongen, og trykket opp enkeltmotiver og album med de største severdighetene. Knud Knudsen er dermed ikke bare en av Norges første fotografer, men bidro også til å etablere et internasjonalt bilde av den norske naturen og kulturlandskapet som er gjeldende også i dag.